Lord RAJA/Chester Raj Anand i skapartagen framför laptopen.

Lord RAJA/Chester Raj Anand i skapartagen framför laptopen.

Enslig och högljudd

Intervju Lord RAJA är New York-bon Chester Raj Anand, en producent som går runt med sin utrustning i en ryggsäck och spelar in ljud i hemlighet. Adrian Hörnquist mailade med honom om musik, arkitektur och debutalbumet A Constant Moth.

Chester Raj Anands hjärna bubblar av musik och infall. Den New York-baserade producenten är bara i början av sin karriär, men gör man ett snabbt axplock av det han hittills har släppt är det svårt att inte imponeras av bredden. Det är hiphop-beats och rapinslag, samplade jazztrummisar, nyfiken ambient, upphackad techno och en ljudbild som tycks vara i ständig förändring. Men trots att musiken är så skiftande finns hela tiden ett lugn i uttrycket. Som om Chester är som mest rofylld när allt är i rörelse. När allt flimrar förbi som ett nyhetsflöde på en tv-skärm som fått tuppjuck.

Chester Raj Anand upptäckte musikproduktion vid sex års ålder när hans äldre bror introducerade honom för digitala ljudprogram som FruityLoops. Chester gick vidare till att bekanta sig med piano, keyboards och slagverk och så småningom började han att producera egen musik.

2011 släppte han sina första produktioner under namnet InfinitiRock. Något år senare grundade han artistaliaset RAJA i samband med ett skolprojekt. Han spelade in tre album med suddiga ljudexperiment, samplad hiphop-vinyl och lekfulla beats som gavs ut på Brooklyn-etiketten Astro Nautico.

Strax därpå utökade Chester namnet till Lord RAJA och våren 2013 släpptes första EP:n Rubies på Ghostly International. I december 2014 kom så debutalbumet, A Constant Moth. På skivan samlar Chester alla sina nyckfulla drag till en ljudlig upplevelse utöver det vanliga. Bass, ambient och techno samsas med Chicagorapparen Jeremiah Jae och en låt döpt efter den tyska arkitekten Gottfried Semper.

Lord RAJAs debut för tankarna till liknande excentriska musikhjärnor som Flying Lotus och Squarepusher. Men Chester har en känsla för de små finurliga detaljerna som är hans alldeles egen. Utöver det inkluderar hans artistskap även ett intresse för kompositörer som Iannis Xenakis och egendesignad elektronisk utrustning.

Jag skickade ett gäng mailfrågor för att ta reda på mer om Lord RAJAs musik. Men först ett geografiskt missförstånd.

Du bor i stadsdelen Red Hook i Brooklyn där du växte upp. Är det ett bra eller tråkigt område att bo i som musiker?
– Jag är från Red Hook och jag gillar att åka tillbaka dit när jag får möjlighet så att jag kan göra musik i skogen. Det är bra att komma bort från staden ibland och leva ensligt och väsnas i skogen. Det finns ett Red Hook i Brooklyn men det Red Hook som jag kommer ifrån ligger i Hudson Valley. Det är inspirerande för att det är tråkigt där. Jag antar att Vincent Gallo har samma uppfattning om Buffalo (där Gallo är född, reds anm.).

Du började att släppa musik under namnet InfinitiRock. Vilken slags musik var det?
– Det är ett namn som min äldre bror gav mig utan någon direkt baktanke. Den musiken liknade det jag gör som Lord RAJA på så vis att den var spretig. Men den var mycket mer samplingsbaserad och rotad i bitar som jag hämtat från hiphop-vinyl. Alldeles nyligen blev jag intresserad av elektroniska ljud från hårdvara och processorer. Förhoppningsvis kommer det att märkas på material som jag släpper framöver.

När startade du Lord RAJA?
– I oktober för två eller tre år sedan i samband med en uppgift i skolan. Jag gick i en hemsk sociala medier-klass och vi var tvungna att göra en marknadsföringskampanj om vilket ämne som helst utom oss själva. Jag hittade på aliaset RAJA och sade att han var en vän till mig som gjorde musik (jag ljög). Sedan bestämde jag mig för att släppa tre album fram till Halloween med titlarna Witch, Color och Red. Astro Nautico hjälpte mig att släppa dem och få in min fot på internet.

Du har sagt att du gillar »pirating analog sounds«. Vad är det?
– Begreppet »pirating analog sounds« var något jag nämnde i en telefonintervju med personen som skrev min biografi till Ghostly. Jag pratade om några specifika tillfällen. Jag har en Windows-laptop som jag kan vika ihop till en surfplatta och ett enkelt USB-ljudkort. En stor del av min sommar ägnades åt att jag gick omkring med denna utrustning i min ryggsäck och spelade in ljud med Ableton i hemlighet. Jag gick in i slumpmässigt valda skiv- och synthesizerbutiker och kopplade in utrustningen och spelade in utan att någon lade märke till det. Ett annat användbart knep är att skaffa en iRig (adapter till gitarr) till iphonen.

Tycker du att ljud med dålig kvalitet, som diffusa ljud, är bra källor att använda i din musik?
– Yeah, ljud med låg kvalitet kan vara intressanta. Jag har för mig att Clark sade något om att det finns en poäng med att sampla Youtube för att få lite cyberartad smuts i mixen. Jag vet inte. Jag är i alla fall ingen kille som strävar efter det hyperpolerade i mina produktioner.

Ditt debutalbum A Constant Moth släpptes i december 2014 på Ghostly International. Jag gillar titeln. Vad betyder den?
– Titeln handlar vagt om förändrade mänskliga lockelser och existentialism.

Musiken på albumet är en utmanande blandning av ambient, hiphop, footwork och bass. Hur skulle du beskriva det du försökte uppnå musikaliskt på skivan?
– Jag strävade helt klart efter ett utmanande urval av stilar eftersom jag blir uttråkad så snabbt. Även om jag fortfarande är ung så har jag gjort musik varje dag i mitt liv ända sedan jag var en liten parvel. Det är lätt för mig att bli uttråkad så jag tänkte att jag skulle experimentera med en del maxade angreppssätt på detta släpp.

Chicago-rapparen Jeremiah Jae bidrar med sång på låten »Van Go«. Hur startade ert samarbete? Kände du till honom sedan tidigare?
– Vi har arbetat tillsammans tidigare. Skivbolaget kom upp med idén. Jag älskar allt som Jeremiah gör.

En av låtarna på albumet, »Gottfried Semper«, är döpt efter den tyska arkitekten med samma namn som var verksam under 1800-talet. Semper ritade bland annat Dresdens operahus Semperoper och skrev om arkitekturens ursprung. Är du inspirerad av honom?
– Den låten improviserade jag fram på en Yamaha-synth. En rumskompis som jag hade vid den tidpunkten pratade hela tiden om Semper och det påverkade definitivt den musikaliska inriktningen på låten. Man kan säga att jag med låten ger en undermedveten komplimang till min kompis kännedom om denna intressanta karaktär. Nuförtiden tycker jag att det är svårare att improvisera på det sättet i min musik. Jag är väldigt glad att jag lyckades göra det i den låten och att min vän hjälpte mig att tänka på ett annat sätt.

Är arkitektur något som du inspireras av när du gör musik?
– Arkitektur är både matematiskt och kreativt. Musik är precis likadant. Det finns minimala angreppssätt och det finns maximala angreppssätt. Vi strävar alla efter att bli stora byggnadsmästare.

Om du hade förmågan och kunnandet att bygga vilket instrument som helst, vilket instrument skulle det vara?
– Förmodligen en violin. Eller mellotron.

/

Lyssna på A Constant Moth.

Ladda ned Lord RAJAs EP Rubies från 2013 gratis här.

Mer om Lord RAJA här och här.