article-image

Tio låtar bakom The Swedish Congo Record

Lista Peder Mannerfelt har skapat albumet The Swedish Congo Record där inspelningar från 1930-talets Kongo ligger till grund för materialet. Här är tio låtar som han inspirerades av under arbetet med skivan.

Peder Mannerfelt är en musiker som är lika mycket en hårt arbetande konstnär som sökare efter musikformer som överskrider snäva kategorier och genrebeteckningar. Det har han visat i såväl sina produktioner under namnet The Subliminal Kid och i det han släppt i eget namn som i den musik han gjort tillsammans med Malcolm Pardon i duon Roll The Dice.

Nu är Peder aktuell med ett nytt kapitel i sin ständiga strävan efter nya ljudmässiga uttryck. Projektet The Swedish Congo Record är en skiva som tog sin början då Peder stötte på ett album med inspelningar av musik från 1930-talets Kongo. Omkring 1934 reste filmskaparen Armand Denis runt i dåvarande Belgiska Kongo tillsammans med sin fru Leila Roosevelt Denis och gjorde några av de första inspelningarna av musiken från de centrala delarna i landet. Inspelningarna släpptes under 1950-talet som The Belgian Congo Records.

Peder Mannerfelt tänkte först sampla denna skiva för att använda ljuden. Men han övergav snart idén och bestämde sig istället för att omarbeta och göra något helt eget av musiken genom endast synthesizers. Resultatet är en skiva som radar upp ett pärlband av säregna stämningar och oväntade rytmiska utflykter.

The Swedish Congo Record består av syntetiska basgångar, förvrängda vokala slingor, abstrakta ljud och Zoviet France-doftande experiment. Det är musik där traditionella rytmer kan skönjas i ett ljudligt universum som i sin helhet är svårt att jämföra med något annat. Det är en sorts tidlös techno att dansa till eller låta tankeverksamheten stimuleras av oavsett i vilken sinnesstämning man befinner sig i.

Här är tio låtar (inklusive en dokumentär) som Peder lyssnade på och inspirerades av under tillkomsten av albumet.

1. Konono N°1 – »Lufuala Ndonga«

»När jag hörde Konono N°1 för första gången förstod jag att techno inte behöver vara gjord i Europa eller USA, eller för den delen vara elektronisk överhuvudtaget.«

2. Steve Reich – »Music for Pieces of Wood«

»Fröet till idén om att göra en egen version av The Belgian Congo Records såddes när jag fick tag på noterna till »Music for Pieces of Wood«. Jag gjorde en version av den på min 909:a mest som en övning. Det var den tanken jag applicerade på The Swedish Congo Record-inspelningarna.«

3. Burundi Steiphenson Black – »Burundi Black (Part 1)«

»Det var det här jag inte ville göra – att bara lyfta någonting rakt av och sätta mitt namn på det.«

4. Tomita – »Bydlo«

»Tomitas versioner av klassiska stycken var en stor inspiration i hela projektet, framför allt hur Tomita syntetiserar röster.«

5. African Head Charge – »Stebeni’s Theme«

»Psykedelisk Afrika (fast från England).«

6. »Chant Avec Cithare«

»Låter som en skev version av Tom Waits. Jag får gåshud varje gång jag lyssnar på den. Från samma skiva som Burundi Black. Det franska skivbolaget Ocora har släppt så sjukt mycket bra skivor med inspelningar från hela världen.«

7. Actress – »Serpent«

»När jag hade jobbat igenom alla låtar och försökt kopiera hyfsat rakt av kändes allt ganska platt och ointressant. Jag höll på att lägga ned hela projektet men när den här skivan släpptes fick jag en nytändning och inspiration. Actress får det att kännas som om musiken sitter ihop och flyter isär på samma gång.«

8. LFO – »Nurture«

»Jag lyssnade mycket på LFO i samma veva som jag spelade in detta album. När jag väl bestämt mig för att låta mig influeras av Actress så drog jag även in saker från LFO:s ljudbild. Hela projektet förflyttades till ett mer personligt plan och flöt ut i något mer abstrakt än bara en ren kopia.«

9. Tshetsha Boys – »Nwa Pfundla« (Shangaan Electro)

»Så fult och så snyggt på samma gång, och så sjukt mäktigt rakt igenom.«

10. Wheels Across Africa 

»Skivorna The Belgian Congo Records är nog en biprodukt av den här ’dokumentären’ som spelades in under samma resa. Den handlar dock mer om bilen dom (Armand Denis och Leila Roosevelt) kör då den är finansierad av Dodge. Filmen är intressant då den ger ett perspektiv på hur dom som spelade musiken sågs av dom som spelade in den.«

Lyssna på »Flagellation« från The Swedish Congo Record.

/

The Swedish Congo Record släpps den 4 maj på Archives Intérieures och finns att skaffa här.

Mer om Peder Mannerfelt här.