article-image

Foto: Maya Medvesek

Nightwave: Bara fucka ur

Intervju »Jag skulle hellre sluta göra musik än att bli kategoriserad till en viss genre«. Bassmusikens klarast lysande stjärna Maya »Nightwave« Medvešek ger sin första svenska intervju någonsin - med TMA-debutanten Tony Masud.

Den Glasgow-baserade producenten och dj:n Maya Medvešek är en av de mest intressanta namnen inom den brittiska bassmusikscenen just nu. Hon står ut med en experimentlusta som hon blandar ut med hårda dansgolvsbomber i såväl den egna musiken som i egenskap av dj.

Hennes karriär började under namnet 8Bitch där hon producerade dubstep och grime. Men det var först efter att hon blev intagen till Red Bull Music Academy under 2011 och återlanserade sig under namnet Nightwave som saker började ta fart. Först genom ett gästspel som vokalist på Rusties singel »Surph« och sedan vidare till produktioner som innefattade juke, ghettotech och booty bass.

Men framför allt var det några magiska släpp, remixar och dj-mixar under 2014 som fick mig att bli ett stort fan av Nightwave.

Jag vill börja med att erkänna att jag inte kände till din musik speciellt väl innan april förra året då jag hörde »Hit It« och ep:n med samma namn. Därefter blev jag intresserad av att kolla djupare i din katalog. Hur trodde du att responsen på ep:n skulle bli?
– Kul att du gillade den! Jag tänkte inte på hur folk skulle uppfatta ep:n, det var något jag gjorde av kärlek Jag var väldigt glad över att kunna ge ut den och hoppades att folk skulle ha kul när den spelades ute på klubben, det är allt!

Du samarbetade med DJ Deeon på »Hit It« samtidigt som det finns stora Chicago- och Detroit-influenser i både din musik och dj-mixar. Var kom de influenserna ifrån?
– Från mina tonår i Slovenien där det alltid spelades väldigt bra musik på klubbarna. Jag har alltid älskat Detroit– och Chicagotechno och jag är speciellt förtjust i intensiteten och lekfullheten i booty bass, juke och footwork. Jag blev väldigt hedrad av att DJ Deeon ville gästa på »Hit It«.

Du är numera baserad i Glasgow men kommer från Slovenien, och jag vet att du också har bott i London under några år. Kan du berätta lite om din bakgrund?
– Jag kom till för London tretton år sedan och innan dess höll jag på med skådespeleri och musik samtidigt som jag studerade. Livet i Slovenien var rätt monotont om jag ska vara ärlig. Därför blev klubblivet en sådan viktig del av mitt liv. Efter en tid kändes den klubbscenen för liten för mig och jag bestämde mig för att flytta till Storbritannien.

Musikmässigt har du rört dig från oortodox melodisk UK Garage och andra nyanser av brittisk bassmusik till hardcoreflirtar, trap och, till min egen överraskning, »vanlig« house vilket kan höras på ditt senaste släpp Nightlife. Är experimenterade en del av ditt musikskapande eller är det en medveten vilja att aldrig sorteras in i en kategori?
– Jag tänker aldrig på det, jag brukar bara sätt mig framför Ableton (musikprogram reds. anm.) och se var det leder mig. Så jag skulle nog säga att ja, jag gillar att experimentera och skulle avsky att bli kategoriserad till en viss genre. Marknadsföringsmässigt skulle det nog vara smartare att hålla sig till en grej och fortsätta med det, men jag skulle hellre sluta göra musik än att bli kategoriserad på det sättet. Frihet är väldigt viktig för mig.

Slovenien är rent musikaliskt känt i den elektroniska musikvärlden för artister som Laibach, Umek och Valentino Kanzyani. Var det här något som nådde dina öron eller var det en brist på inspiration som fick dig att snegla mot USA och England?
– Jag brukade hänga kring dj-båsen med ett anteckningsblock och störde troligen folk som Umek, Random Logic och Kanzyani. Men de var uppmuntrande och det fanns en stark gemenskap bland oss som gillade elektronisk musik i Ljubljana där jag kommer från. Jag var bara sexton år och var ung och dum, men de måste tyckt att det var intressant att jag gillade techno så de lät mig hänga med dem (skratt).

– Så det var egentligen inspirationen jag fick i Slovenien som uppmuntrande mig att fortsätta med allt annat. Jag är väldig tacksam för det. Jag har också besökt Laibachs studio en gång när de inte var där och det var helt fantastiskt.

Du tog en paus från musikskapandet för ett tag sedan och det var lite tyst från dig mellan 2012-2013. Vad föranledde det?
– Det där stämmer egentligen inte, jag släppte inte lika mycket musik bara och det var inte mitt eget fel egentligen. Det var därför jag bestämde mig att starta upp mitt bolag Heka Trax för att skynda på processen. Däremot tog jag en timeout från musiken för flera år sedan men jag kom tillbaka igen runt 2008.

Du har sagt i andra intervjuer att det är viktigt att uppmuntra musikskapande för tjejer och unga kvinnor. Det börjar också bli ändring på det nu när dj:s och producenter som Nina Kraviz, Ellen Allien och Maya Jane Coles är superstjärnor och fler kvinnor uppmärksammas inom den elektroniska scenen. Men jag undrar fortfarande, vad kan göras för att förändra gemene killes och bokare/promotors syn på situationen?
– Situationen är hemsk. Ja, det finns en handfull kvinnor som lever på musiken men ration är inte imponerande. Boven i dramat är enligt mig promotors och bokare. De flesta lineups på festivaler är otroligt ojämlika trots att det finns en stor skara av talangfulla kvinnor. Unga kvinnor som inte ser andra kvinnor uppträda eller dj:a kommer tro att det inte finns någon poäng att börja med musik.

– Jag avskyr också fenomen som kvällar där bara kvinnor spelar. Eller för den delen hundratals artiklar och reportage om kvinnornas situation där journalisterna inte ens frågar killarna om deras åsikter. Vi måste göra detta tillsammans om vi vill ha förändring.

I två olika intervjuer har jag hört DJ Godfather och DJ Assault prata om vad bassmusiken betyder för dem. Båda förklarade att det handlar om att de vill få folk att röra sig med rumpan. Assault sa även att hans musik är menat att vara hedonistisk och explicit medan Godfather fokuserade mer på den tekniska delen av produktionen. Vad är din syn på detta och vilken sida skulle du skriva under på, både musik och dj-mässigt?
– Jag håller mycket med om att det handlar om att röra sig med rumpan! Ja, det handlar om att ha kul, släppa loss och dansa, inte kolla på telefonen och rynka på näsan. Bara fucka ur och glömma bort sin oro för en kväll.

Slutligen vad händer härnäst för dig och din etikett?
– Vi har en otrolig ep från Big Dope P på gång som släpps i april med feta remixar och en debut-ep med Blastto!