article-image

Night Angles

Intervju Med inspiration från Moroder och 80-talets disko och house gör Tim Eve i Night Angles en musik som är både progressivt elektronisk och nostalgisk. "Jag brukar tänka på ett slags illavarslande ytor där det finns möjlighet att saker och ting kan hända", säger han.

En liten video med en snöman som slåss mot samer i ett arktiskt landskap. En låttitel som väcker associationer till flygplansmotorer. Och en låt som börjar med ett hamrande stumfilmspiano för att sedan övergå i ett beat som siktar högt upp i atmosfären.
Night Angles första steg ut i omvärlden ger en känsla av både något gammalt och trånande futuristiskt. När singeln ”Aerodynamour” dök upp förra månaden lämnade den ett bestående intryck. Å ena sidan ett kosmiskt elektroniskt lynne, å andra sidan en fastare karaktär där pianot och videons svartvita sci-fi-historia i vintermiljö får musiken att framstå som ett soundtrack till en nordisk saga.

Videon till ”Aerodynamour” är gjord av videokonstnären John Lawrence.

Nu kommer 28-årige Tim Eve, mannen bakom Night Angles, inte från Norden. Han bor och verkar i London och har sysslat med musik under olika namn (bland andra Gegenschein och T-Tips) och former i många år. Men han drivs av att låta väsensskilda uttryck möta varandra.
2008 kände han att det var dags att arbeta med något där alla hans inspirationskällor kunde rymmas, och startade Night Angles. Nyligen kom debut-Ep:n ”Aerodynamour”. Och även om de fyra låtarna har en tydlig elektronisk ram går det att hitta flera olika stildrag;  Moroder-fläskiga synthar, tysk krautmonotoni, en pulserande bas och disko- och housebeats från amerikanskt 80-tal.

– Jag har aldrig haft problem med att blanda musik som normalt inte brukar sammankopplas – uppenbarligen så funkar det ibland och andra gånger funkar det inte. Men när det låter bra kan kontrasten verkligen förhöja det hela. När jag skrev ”Aerodynamour” hade jag börjat lyssna på mycket skräckfilmsmusik som Goblin, genom min vän George (Spectral Empire) och var även inne på en hel del 80-tal och diskogrejer. Så det kändes naturligt att de båda skulle mötas för att reda ut deras olikheter och få dem att samspela.

– Jag gjorde en resa till USA förra året och tog med mig en liten diktafon. Jag har inte använt någon av inspelningarna ännu men det finns en del grejer som har potential; en trevlig kompott med ljud från ett motel i Mississippi och en kille från Detroit som var besatt av ”Doctor Who”, varvat med friformsjazz från Chicago.

Resa och rörelse är något som går igen i Night Angles tematik. Framför allt under dygnets sena timmar.

– När det kommer till teman så brukar jag ofta tänka på natten och att köra bil under natten; gatuljus, ett slags illavarslande ytor där det finns möjlighet att saker och ting kan hända. Rymden ingår även i detta av samma anledningar. Men också vädret, framför allt de stunder just innan ett åskväder bryter ut – de ögonblicken är mycket spännande.


När man lyssnar på dina låtar så slås man av att du hyser en fascination för futuristiska ljud i ett nostalgiskt sammanhang. Lite på samma sätt som en del av den elektroniska musiken från 70- och 80-talet gav uttryck för, fast den musiken ofta sågs som futuristisk eller modern. Stämmer det?

– Ja, det stämmer dels. Folk som Vangelis och såklart Kraftwerk tycker jag är väldigt intressanta eftersom en del av deras musik känns väldigt daterad i dag, om än briljant. Men det var lite som att de skämtade och lekte kring hur framtiden kommer att se ut och ibland skapade de dessa bisarra fantastiska grejer som representerar deras era mer än andra musikstilar gör. Men andra gånger gjorde de den här fullständigt futuristiska musiken som har stor genklang i dagens musik, såsom Kraftwerk och dagens techno.

Lämpar sig Night Angles bäst för sena kvällar eller tidigare morgnar?
– Vid vilken tidpunkt som helst egentligen, kanske mer sena kvällar. Men jag gillar tanken på att folk lyssnar på mig samtidigt som de äter en skål müsli och dricker en kopp kaffe.

Lyssna på Night Angles mix här

1. ”The son of Flynn” – Daft Punk
2. ”The bay” – Metronomy
3. ”Cloud 909″ – Lone
4. ”Cheaters (Beautiful Swimmers’ Shoulda Known Remix)” – Teengirl Fantasy
5. ”When we’re dancing” – Twin Shadow
6. ”Snooze 4 Love (Original Mix)” – Todd Terje
7. ”Love Recycled 3″ – Solomun
8. ”The centre” – Brassica
9. ”Journey to the Core of the Unknown Sphere” – Space Dimension Controller
10. ”Palinopsia Intro + Almost Out of Time” – D’eon

EP:n ”Aerodynamour” är utgiven på Force Majeure.
Night Angles har även gjort en del remixar, bland dem Samuel & The Dragons ”Diamonds” som går att lyssna på här. Även en omarbetning av en låt av D/R/U/G/S på släppet ”Love/Lust”.