article-image

Komprimerat experimenterande

Intervju Henrik Svensson har snackat med Pontus Torstensson som under namnet Tentakel kopplar ihop sitt trumset till ett spår av kraut, kosmisk techno och dub. Läs och förhandslyssna sedan på hans nya kassett på Zeon Light.

Att lyssna på Pontus Torstenssons projekt Tentakel är som att komma hem. Inte nödvändigtvis till ditt eget men till en väldigt kär väns hem där hen spelar favoriter ur sin skivsamling. Dub, ambient, Klaus Schulze, filmmusik, obskyr frijazz, Lizzy Mercier Descloux och så fantastiska technosinglar att ingen av er märker att kvällen blir till natt blir till dag.

Jag tror jag känner så eftersom Tentakel så uppenbart liknar ett kärleksprojekt. En summa av en livslång passion till elektronisk musik. Jag inbillar mig, kanske naivt, att det också är vad jag ser när Pontus Torstensson uppsluppet bankar liv i hjärtat på endagarsfestivalen Art’s Birthday på Södra Teatern i Stockholm.

Till vardags tillhör han en av västkustens mesta trummisar med delaktighet i konstellationer som SORK, Uran GBG, The Exorcist GBG, Surreal Lovers och Echodek på sitt samvete. Och ja, han har även spelat trummor bakom Freddie Wadling, Damo Suzuki och Anna von Hausswolff bland många andra.

Tentakel är egentligen så mycket mer än summan av sina influenser. Ingenting och allting hörs på den kommande kassetten på Zeon Light, som jag håller ack så kär.

Det är svårt att inte vilja gräva vidare i Pontus Torstenssons eget lilla universum när kassettens dryga 40 minuter nått sitt slut. Därför var jag tvungen att slänga iväg ett mejl till Göteborg.

Hur brukar själva din skapelseprocess gå till? Jag har läst att »utgångspunkten är trumset« – går det att utveckla?
– Jag brukar testa att skapa nya ljud som åtminstone jag aldrig har hört. Dels för att jag tycker det är roligt och dels för att jag själv inte ska tröttna. Ibland föds nya idéer av ljuden och då fortsätter jag. Jag tänker inte på hur processen går till och det är omöjligt att nämna någon särkild formel. Det går till på väldigt många olika sätt. Jag vill bli överraskad av det jag hör. En idé leder ofta till en annan.

Förutom din musik vet jag inte mycket om dig. Hur tog Tentakel-projektet sin början?
– Det började med att jag tröttnade på ljudet av akustiska trummor och blev mer intresserad av elektronisk musik och hur man kan integrera elektronik med ett akustiskt trumset. Jag skaffade en sampler och började loopa olika ljud. Sedan lyckades en vän bygga en trumplatta av en gammal skärbräda till loop-pedalen som gjorde att man kunde slå på olika pads som triggade igång inspelningen. Då kunde jag loopa hela trumsetet samtidigt som jag spelade.

– Efteråt fick jag låna en gammal analogsynth som jag blev förälskad i. Jag började testa att trigga synthen från bastrumman och virveln. Det jag gör nu är att att trigga flera synthar och sequencers från en trummaskin, samtidigt som jag styr tonarter via en midipad. Så jag kan kontrollera allt i realtid samtidigt som jag spelar på trumsetet.

Känns Tentakel lite som en frizon eller kanske en förlängd arm av vad du sysslat med tidigare?
– Lite både och. Det är klart att det finns gemensamma nämnare och att jag påverkas av den musik jag spelar i andra konstellationer. Samtidigt är det skönt att själv bestämma hur man spelar, vad man spelar och när man spelar. Det finns så klart både fördelar och nackdelar med att spela i band. Ibland kan det räcka med någon enstaka synpunkt för att man ska få helt nya idéer.

Krautrock känns ju som en referens omöjlig att inte nämna när man lyssnar på din musik?
– Det är klart att vissa band som brukar nämnas inom genren har influerat mig. Men jag har egentligen aldrig varit särskilt intresserad av en särskild genre. Det är mer så att instrumenten och uppsättningen bestämmer hur det låter. Den här uppsättningen har vissa begränsningar men även fördelar vilket gör att det låter på ett visst sätt.

– När någon verkar inom en bestämd genre slutar det oftast att vara musikaliskt intressant för mig. Då blir det mer regler som ska följas liksom. Oftast är det ju andra människor som har bestämt vad en viss genre består av.

– Det finns vissa musikaliska element jag gillar med techno, det finns vissa saker jag gillar med psykedelisk rock, och så vidare. Det är väl något slags hopkok av all den blandning av musik jag själv gillar.

Var skrevs musiken som hamnat på kassetten?
– Jag var i en kompis studio och jammade på att hans grymma analogsynthar och trummor. Sen klippte jag ihop det jag inte tyckte lät helt värdelöst och försökte bygga någonting av dom beståndsdelarna. Som ett komprimerat experimenterande. Den processen har varierat från låt till låt. Vissa låtar har gått fort, andra har tagit väldigt lång tid.

Stämmer det att du målar en del också? Var startade det intresset ifrån i så fall och ser du någon koppling mellan konsten och dina musikaliska uttryck?
– Jag har ritat sedan jag var liten och det finns säkert kopplingar mellan musiken och konsten i det jag gör. Jag har faktiskt ingen aning. Det kanske är exakt samma sak jag gör fast i olika former egentligen. Det är bara något jag har gjort som avkoppling. Det kan vara ganska krävande fysiskt och mentalt att spela konserter ibland, och då är det lite som meditation att sitta och rita emellanåt.

Utöver kassettsläppet, vad har du för planer för 2015?
– Jag ska spela med Tentakel på några olika festivaler i sommar, bland annat Gagnef och Electric Moon. Sedan ska jag spela med Sork och eventuellt med Robert Leiner på festivalen Psykjunta. Vi ska släppa en vinylskiva med The Exorcist GBG på Höga Nord till hösten. Då blir det förhoppningsvis några spelningar i samband med releasen. Vi har också spelat in i Elementstudion med Sork. Sen tänkte jag börja spela in nya ljud till hösten.

Har du möjlighet att lista ett par låtar som influerat Tentakel?
– Jag har ingen aning om dessa rent konkret har inspirerat just Tentakel men dom här låtarna gillar jag just nu:

Midnight Express — Georgio Moroder
Flykten från New York — John Carpenter
Live Evil — Miles Davies.
»Out of this world« — John Coltrane
»Cissy Strut« — The Meters
»Kunta Kinte Dub« — The Revolutionaries
»Flim« — Aphex Twin
»Marbles« — Plastikman
»Onormal« — Uran GBG
»Plastic Star« — Byetone
»Ghost Rider« — Suicide

Här kan du lyssna på Tentakels senaste kassett för bolaget Zeon Light: