article-image

New Boyz: ”If it has a dance it probably sucks!”

Artikel New Boyz öppnade upp folks ögon för dansstilen jerkin' med hiten "You're a jerk". Några år senare har haussen lagt sig och rapduon förenar sina dansrötter med r'n'b, pop och ett bredare tilltal. Ett klokt val skriver Sanna Berg.

”If it has a dance it probably sucks”

En kommentar i ett kommentarsfält någon gång runt 2006. I en tid då Soulja Boy precis dragit igång sin karriär och antalet låtar med tillhörande danser döpta till ”Crank that”-något blev fler och fler för varje dag som gick.

Personligen älskar jag raplåtar med danser till. Det skapar en väldigt rolig delaktighet och, med risk för att låta som en pensionär, en fin gemenskap när alla gör samma dans. I onsdags fick jag bevittna något jag aldrig trodde att jag skulle få se i Sverige. Innan New Boyz spelning i Stockholm fick jag se ett helt dansgolv dansa ”the dougie” till Cali Swag Districts ”Teach me how to dougie.” Jag blev överlycklig.

New Boyz kommer, precis som Cali Swag District, från Kalifornien och representerar något av en ny sorts rap. Västkustkids i tighta jeans och färgglada kläder som gör jävligt dansant rap med obligatoriska danser. New Boyz största claim to fame är att de med sin hit ”You’re a jerk” introducerade världen för jerkin’ – en danskultur som uppstått i Kalifornien under 00-talets sista år.

Plötsligt tycktes internet svämma över av filmklipp på tonåringar i färgglada jeans som i sina gympasalar battlade varandra i jerkin’.
Jerkin’ är en ganska väldefinierad danskultur där musiken nästan är sekundär. Utövarna ingår i olika crews och det är dessa crews som tävlar mot varandra i vem som bäst kan göra dansens olika steg.

New Boyz började som jerkin’ crew och har delvis byggt sin musikkarriär på det. ”You’re a jerk” blev en förhållandevis stor hit och duon signades till Warner (som för övrigt såg till att ”You’re a jerk” blev rätt stavat, innan New Boyz fick skivkontrakt hette låten ”Your a jerk!”).

I dag har New Boyz släppt två album, de har passerat 20-årssträcket och har delvis lämnat jerkin’ bakom sig. Troligen ett bra drag. För även om det fortfarande battlas i dansen så har den värsta hysterin passerat. Och det är medaljens baksida: det är skitkul med nya grupper, nya danser, nya låtar, men som storskaliga trender så går hajpen ofta över ganska snart.

Snap är ett bra exempel. D4L fick en gigantisk hit med ”Laffy taffy”, men ganska snart tröttnade vi på att knäppa med fingrarna.

New Boyz har hittat en bra balans där de lyckas använda sitt ursprung i jerkin’-kulturen men inte låter sig låsas av det. Båda deras album, ”Skinny jeanz and a mic” och ”Too cool to care”, är ganska musikaliskt varierade. Från r’n’b-doftande hits som ”Tie me down” feat. Ray J, jerkin’-låtar som ”Cricketz” feat. Tyga, dansmusikinfluerade ”Better with the lights off” feat. Chris Brown till ”Backseat” feat. The Cataracs & Dev.

Det sistnämnda spåret låter väldigt mycket som Far East Movements gigantiska hit ”Like a G6″ som The Cataracs producerat och som Dev sjunger på.

Jag tror att det är den här blandningen som gör att New Boyz är framgångsrika. För, ärligt talat, vem vill lyssna på en hel skiva med monotona jerkin’-låtar? New Boyz lyckas i sin musik sammanfatta alla stora trender inom ung rap och håller sig precis på gränsen mellan rap och pop. De är tillgängliga för en bredare publik än de vanliga raplyssnarna men inte så mycket pop att de kan anklagas för att ha ”sålt ut”.

Att se New Boyz i Sverige kändes nästan overkligt. Vi är sannerligen inte bortskämda med ny kul rap i det här landet.

I början av förra veckan spelade Dilated Peoples, Souls Of Mischief och Talib Kweli i Stockholm.

Troligen gjorde ingen ”the dougie” på någon av de konserterna.