Napalm Death: Bannlyst utopi
Artikel Napalm Deaths "Utopia banished" är en skiva som snart 20 år efter att den släpptes fortfarande är det bästa botemedlet mot status quo. Här berättar vi varför.1992 släpps Napalm Deaths album ”Utopia banished”. Dödsmetall har precis fått sitt första stora genomslag. Entombed och Dismember är samtalsämnet bland fjuniga metalskallar med skinnjackor och flanellskjortor i Sverige. Musiken är brutal, nedstämd, spelas genom fräsande effektpedaler och uppehåller sig kring skräckfilmsartad mordromantik, död och ockultism. Entombed välkomnas in i folkhemmet, uppträder i ungdomsprogrammet Kosmopol på Svt och gör musikvideo med La Camilla.
Dismember uppmärksammas på ett annat sätt. Låten ”Skin her alive”, baserad på en verklig händelse i sångaren Matti Kärkis bostadshus, anklagas för att vara obscen och leder till åtal i en brittisk domstol.
I USA är Autopsy, Obituary och Cannibal Corpse några av de ledande banden i en amerikansk scen som funnits ett par år längre men som har många tematiska likheter med den svenska dödsmetallen: död, mörker och guttural sång. I England är Carcass framgångsrika med sina närstudier av obduktionsrapporter i såväl texter som musik. Kollegorna i Bolt Thrower skildrar å sin sida krigshistorien med en vältrande och tung form av metal som är minst lika uppskattad.
Napalm Death är något annat. Bandet, som bildades i Birmingham 1981, har liksom flera av de svenska banden sina rötter i punken. Men släktskapet är inte bara musikaliskt utan även textmässigt. Crass, Discharge och Amebix är viktiga i början. Men också industri och power electronics-musik som Ramleh och Whitehouse.
De första albumen präglas av korta låtar, ofta inte längre än runt en minut, där maniska blastbeats, rå energi och primal hardcoremetal pressas in. Avskalat och rensat från pålägg och så komprimerat att ingen luft ryms. Debuten ”Scum” är en otyglad kombination av oljud och punkrens med musikhistoriens kortaste låt ”You suffer” – 1 sekund lång. Omslaget pryds av fem kostymklädda män som tittar ned på en svältdrabbad familj omgiven av en mängd dödskallar. Mellan huvudena syns Coca Cola, BP och IBM.
Andra albumet, ”From enslavement to obliteration”, följer samma mönster; korta attacker och ett förbannat tilltal. En skiva inspelad på sex dagar med Lee Dorrian som enda vokalist – berömd för sina snabba växlingar mellan gutturala vrål och ljus, vansinnig skriksång.
Om inte albumtiteln är tillräckligt talande ger låttitlar som ”It’s a M.A.N.S World!”, ”Private death”, ”Social sterility” och ”Emotional suffocation” en fingervisning om innehållet. Vardaglig skit, mental instängdhet och konventioner utropade i versaler. Med liten risk att missförstås eller uppfattas som dubbeltydiga. Det är en inriktning som Napalm Death hållit fast vid.
En lördagseftermiddag för några månader sedan letar jag upp ”Utopia banished”, Napalm Deaths fjärde skiva. Det är första gången på säkert tio år som jag spelar den. Den är mycket bättre än vad jag minns. Det är okonstlat och övertygande. Musiken är en skur av ilska och välriktade observationer från ett samhälle på väg in i ett 90-tal som präglas av arbetslöshet och ekonomisk oro. Jag har verkligen saknat det.
Vokalist och textförfattare är nu Mark ”Barney” Greenway.
När ”Utopia banished” släpps är reaktionerna blandade. Vissa fans, som inte kunde förlika sig med de tydliga inslagen av dödsmetall på föregående albumet ”Harmony corruption”, är positiva över den nya inriktningen. Musiken tar bitar från Napalm Deaths ursprung – grindcore – och sätter ihop dem med mer genomarbetade låtstrukturer. Andra ser skivan som ett första steg i bandets utveckling mot ett modernare sound. Ett försiktigt steg som skulle komma att tas fullt ut på efterföljande ”Fear, emptiness, despair” två år senare.
”Utopia banished” är en otroligt kompakt skiva. Den brittiska producenten Colin Richardson har skapat ett ljud som är massivt. Barney Greenways röst är en mullrande flygplansmotor. De piskande blastbeatsen och gitarrmattorna är så tätt sammansatta att de känns som en sköld. Låtarna hålls inte tillbaka, de kastar sig fram – smack! Grindcorehits lika effektiva som Idollåtar på en Ituneslista.
Det är, vid sidan av ”Scum” och ”From enslavement to obliteration”, Napalm Deaths mästerverk som aldrig fått ett sådant omnämnande.
Varför är ”Utopia banished” så stark och aktuell snart 20 år efter att den släpptes? Ett svar är innehållet. Inledande låten ”I abstain” behandlar nationalism och vår underdånighet inför nedärvda och förlegade synsätt. En text som lika gärna kunde vara riktad mot islam-fientliga aktivister som English Defence League i dag:
”I abstain from this mundane apathy.
Committed to ’All for red, white and blue’
In effect you’re fighting for what’s really fighting you.’Grit those teeth, push out those chests’
Tears only for the flag,
Always the brave patriot as you slip to second class”
http://www.youtube.com/watch?v=rmOOwD64Du4
Jag mailar Barney Greenway och ber honom utveckla det hela.
– Människor betyder mer för mig än att vara sentimental över flaggor och gränser. Men det synsättet retar folk av någon anledning. I ärlighetens namn är det vissa i Storbritannien som fortfarande ser landet som en imperialistisk makt – det finns en speciell övertro som går ut på att britterna har någon sorts överlägsenhet när det gäller levnadssätt. Jag tycker det är fullständigt patetiskt att folk dyrkar en instiution – imperialismens själva kärna – som i verkligheten inte erbjuder dem någonting.
”Utopia banished” är enligt Barney en skiva som vill lyfta fram människans ”feodala natur” – hur villiga vi är att trampa ned och baktala andra för att ta oss framåt. Titeln understryker avsaknaden av motsatsen, en fredlig, samarbetsvillig och tolerant värld, som ofta uppfattas som en långsökt utopi. Utopin är bortjagad till förmån för tävling, konkurrens och vinst.
På ”Utopia banished” målas bilden av ett samhälle upp där människorna lämnat sig själva och sin empati för jakten på materiell och personlig framgång. Drivkraften är den egna kortsiktiga tillfredsställelsen genom transaktioner, statusmarkörer eller sociala andelar. Allt smutsar ned vår mänskliga sida. Därmed rör vi oss inte en millimeter. Vi upprätthåller istället ett dödläge: ”In stalemate, we stagnate.” (”The world keeps turning”).
Texterna på ”Utopia banished” är som musiken; snabba, avhuggna och relativt korta fraser som går en rejäl holmgång med inskränkthet, fördomar och cementerade strukturer. Allt är inte tydligt. I vissa fall är raderna lite för lösryckta för att bilda ett greppbart sammanhang. Men det är sånger som har något tungt och konstaterande över sig och som är alldeles för ursinniga för att de ska fastna i bitterhet eller plattityder.
Barney Greenways sociala patos kan spåras till hans bakgrund. Han växte upp i en familj med bröder som var fackligt aktiva. Han själv är vegetarian, atheist, pacifist, ivrig djurrättsanhängare och kallar sig skämtsamt för ”a fuckin hippie”. Han pratar gärna om mänskliga rättigheter, klimatförändringar, rätten till abort och uppfyller alla kriterier för den samhällsmedvetna punkaren med stort PK-hjärta. Men han är först och främst en fritänkare.
Liksom inspiratörer som Crass och Jello Biafra balanserar han på en linje mellan kritiskt raseri, skärpa och humor. Det kan vara svårt att hitta någon ironi i Napalm Deaths piskande utbrott. Men det finns något krasst satiriskt över musiken. Den vräker sig fram utan det minsta försök till subtilitet eller måttfullhet. Den gör det grindcoremusiken är bäst på: hamrar på i en och samma riktning. Den kastar hjärndött huvudet fram och tillbaka och matar ut den mest enkelriktade, icke-reflekterande musik som bara är möjlig.
Det gör att plakat och färdigt formulerade principer hålls borta – det är mer tankeväckande än påtvingande.
Låttitlarna är laddningar i sig: ”Upward and uninterested”. ”Christening of the blind”. ”Dementia access”. ”I abstain”. Man behöver inte läsa texterna. Budskapet finns där redan, välformulerat, asförbannat – och befriande. Det körs inte ned i halsen på en eller skrivs på näsan. Istället frigör det mentalt utrymme. Det lösgör energi i ens hjärna. Fraserna kastas upp i luften och dräms till. Är du tillräckligt snabb så fångar du dem.
Sammanfattar man ”Utopia banished” i en mening skulle det kunna lyda: Högljudd opposition som överröstar varje försök till status quo. Skivan sätter igång varningsklockor i lyssnaren. Oavsett om det gäller en ovilja att acceptera otrygga anställningsformer, tristess eller det faktum att en ständig flod av valmöjligheter i dag har ersatt riktig demokrati.
Mycket av Napalm Deaths styrka ligger också i att de befinner sig i ett nu. Musiken må ha polerats – ibland för mycket – och moderniserats sedan 1992, men textmässigt skäller bandet lika välriktat som för 20 år sedan. Världen har förändrats, fast ändå inte. Det faktum att vi alla är människor, hur banalt det än kan tyckas, är något som Barney bygger allt på.
– Jag är människa. Jag söker hela tiden efter det bästa sättet att spendera min begränsade tid på jorden och samtidigt bryr jag mig om hur världen ser ut för andra omkring mig. Jag vill inte berätta för andra hur de ska leva sina liv, men folks motvilja att öppna ögonen och dra ur öronpropparna är ibland frustrerande.
Nästa år släpps Napalm Deaths femtonde studioalbum, ”Utilitarian”. Den riktar sig inåt istället för ut mot omvärlden.
– Textmässigt försöker jag undersöka det tvivel som man kan ha när det känns som att du ägnar en livstid åt att kämpa mot restriktioner och tvång. Du kommer till vissa punkter då du ställer dig frågan om det verkligen är värt det? Vilka förändringar har man egentligen möjlighet att påverka och få igenom? I slutändan är det viktigt att inte ge efter såklart, om vi alla följer med som en fårflock så blir vi till slut inskuffade till platser där det absolut inte finns något utrymme att röra sig på.
– Min vilja att skriva och agera är ganska konsekvent, och även om jag inte hade varit med i Napalm Death skulle jag ha gjort vad jag hade varit tvungen att göra på ett personligt plan för att uttrycka motstånd och en brist på acceptans.
”Utilitarian” släpps i slutet av februari 2012.
Mkt bra text om en underskattad skiva. Håller väl inte med om allt i historiebeskrivningen. Tex så kom ju hela den engelska death/grind-scenen ur den politiska punkscenen på ett helt annat sätt än här i Sverige. Carcass var ju punx, Bolt Thrower husockupanter etc.
1382011-12-03 23:08:07Och den stora kontroversen bland fansen var väl med skiften av stuk mellan FETO och Harmony corruption, inte mellan HC och UB?
Men det är petitesser. Mkt bra text, som sagt. Och hammaren på spiken gällande Napalm Deaths låttitlar. De har alltid haft oerhört bra titlar på, tja, ALLT de gjort.
Satan, vad sugen jag blev på att se dem live nu igen. En av de bästa och mest omedelbara och mest angelägna liveakter jag sett i hela mitt liv.
Tack för att du gillar! Vad gäller det historiska perspektivet så har du rätt. Den engelska grind/dödscenen hade ju mer, eller tydligare, rötter i punkscenen än den svenska. Det jag försöker betona är att vid just denna tidpunkt, 1992, så var Napalm ganska ensamma i vågen av dödsband att ha uttalade politiska texter (Gorefest och ett gäng andra band var ju politiska också, men kanske inte lika uttalade). Men hade kunnat vara tydligare med att de inte på något sätt var unika på den engelska scenen att ha den bakgrunden.
Adrian Hörnquist2011-12-04 19:05:35Och ja, det var ju en massa ståhej när Napalm spelade in HC med Scott Burns i Florida. Men vad jag minns, främst av recensionerna av UB så var det ganska blandat; många som var lättade över att de hittat tillbaka till grindcoren. Men att alla inte var lyriska över resultatet och att detta var inställningen bland fansen också, men här kan mitt minne blanda ihop kritiker och fans :).
De här Napalm-skivorna från början och fram till UB är så satans starka, det finns inget nostalgiskt över dem heller. Man slås av det när man återvänder till dem igen efter ett antal år, de är fortfarande sjukt angelägna både till innehåll och musik. Har tyvärr missat att se dem live men det borde väl inte vara omöjligt att ta hit dem?
Kul text. Den skivan har varit min viktigaste alla kategorier. Torskade svendomen till "distorting the medium" och äger tre ex av den. Den är fulländadnoch tyvärr drabbad av "grindsnobbism" som bara nöjer sig med feto och tidiga nasum. Om du missat de sammanlagt 6 extraspår som finns från samma inspelning (tror jag) så har du något att se fram emot. Två av dem bl.à "a means to an end" ligger på "the worldwide keeps turning" EPn. Sen släpptes oxå vinylen med en bonus 7-a med fyra sinnesjukt bra spår. Den kom även i en napalm-box från earache som även hade med "live corruption" som varmt rekomenderas, främst på VHS även om CDn innehåller en konflikt mellan vad jag tolkar som shane embury och publiken. Lustigt att det är släppt på skiva men det är väl earache som kukat ur som vanligt.
Viktor2011-12-04 21:01:55Japp, jag har versionen med de spåren. Och ja de är mkt bra med mer old school-charmigt ljud. Tror de togs bort eftersom Napalm inte tyckte de platsade, men det gör de ju verkligen. Live corruption är sanslöst bra också. Den här 7:an som du nämner känner jag inte till? Det är alltså inte The world keeps turning utan någon bonusgrej som inte återtryckts?
Adrian Hörnquist2011-12-04 22:26:12Edit: Eller menar du Mass appeal madness? Den kom ju iofs ett år innan.
Adrian Hörnquist2011-12-04 22:29:03Nä, på den är ju Mick harris kvar (iofs snäppet fetare enligt mig) älskar Pride assassin och social sterility på den.
Viktor2011-12-04 23:00:097" minns jag inte om den hette något men
Här finns titlarna etc.
http://allmusic.com/album/utopia-banished-bonus-tracks-r60035
Verkar ligga med som standard om man köper den idag. Mina ex är från när den släpptes.
Sorry för idioti som "...worldwide keeps.." och liknande. Apple Made me do it. :)
Viktor2011-12-04 23:02:37Japp, Pride assassin håller jag som en av Napalms bästa stunder någonsin. Köpte också skivan när den kom ut, har sen uppdaterat mig med den version som finns nu. Grymt att de ingår.
Adrian Hörnquist2011-12-05 00:02:41Vill bara skjuta in att Live Corruption är en sanslöst bra skiva. Den med.
1382011-12-05 23:41:50I love your blog excellent subject i believe that anything is possible the other day i was thinking exactly about this.
Strela2022-05-29 22:44:11https://strelato.com
What an explanatory text i was looking for exactly this excellent post i liked it so much that i'm going to delve deeper into the topic.
Strela2022-05-31 20:50:52https://strelato.com
Finally found a good post on this subject, thanks the other day i was thinking exactly about this excellent blog i loved the article.
Strela2022-06-03 04:38:49https://strelato.com
Excellent site very good this post thank you for your help earned my respect.
Strela2022-06-05 16:58:30https://strelato.com
Yeah, they're things in life removed all my doubts wow how interesting knowledge is always welcome.
Strela2022-06-08 22:59:14https://strelato.com
What a wonderful article expanded my culture congratulations on the text this site only has interesting articles.
Strela2022-06-18 10:47:30https://strelato.com