article-image

Ikons

Artikel "Riffande rock för tänkande ungdomar." "30 år av rockhistoria - i en centrifug". Välj slogan själv: Ikons strävar ändå bara efter att tonsätta rörelsen med episkt elektroniska gitarrer.

I videon till Ikons singel ”Guns” visas bilder från slutscenen i den modernistiska filmregissören Antonionis verk ”Zabriskie point”. Bilder i slow motion på en exploderande byggnad och föremål, som – tagna ur sitt sammanhang – blir en fascinerande och närmast graciös dokumentation av den rörelse som sätts igång vid en kraftig explosion.

Det är en mycket träffande visualisering av Ikons musik. Göteborgskollektivets malande gitarrmattor har en energi och explosiv tyngd som få andra svenska rockband kan uppvisa.

Men Ikons värld består också av ett mer kosmiskt lager, där svävande synthar huserar och för tankarna till elektronikmakare som Tangerine Dream och Jean-Michel Jarre.

När dessa båda världar möts blir resultatet något som andas såväl västkusten som något väldigt självständigt. En sorts rock utan alla förutsägbara delar.

– Vi vill uppnå en känsla av transport i vår musik, att komma bort från den grå verkligheten med allt vad det innebär, bort från presens. Sen vill man hitta en slags elegans. Att göra en rockskiva som inte andas så mycket rockskiva, säger sångaren och gitarristen Jonas Bengtsson när jag ringer upp honom en kall förmiddag i januari.

Han syftar på bandets självbetitlade debutalbum som nyligen släpptes på Ola Borgströms etikett Service. Ett verk som spelades in redan för ett år sedan. Men som sedan dess slipats och filats på ljudmässigt, bland annat av Alexander Palmestål från oljudstrion Pistol Disco. En herre som också gjort en minst sagt aggressiv remix av nämnda ”Guns”.

– Den låter väldigt mycket industri, lite som Einstürzende Neubauten. Han hittade något extremt i låten som man kunde göra ännu mer extremt, det är så han jobbar. Han prövar mycket och har inte för stor respekt för musiken, han förtydligade verkligen ljudvärlden vi letade efter på skivan.

Ikons har också en visuell sida där konstnären Patrik Johansson, bandets sjunde medlem, har en viktig roll. Dels gör han alla filmprojektioner till spelningarna. Och dels står han bakom videon till debutalbumets öppningslåt, den åtta minuter långa ”Slow light”. Ett verk som består av ett stilleben i olika ljus och vinklar.

– Tanken var att använda ett klassiskt element och sätta det i ett nytt sammanhang, något som var mekaniskt och stelt fast göra det på ett nyskapande sätt.

– Vi visste inte så mycket mer än att Patrik skulle göra ett stilleben. Men så visade det sig att han byggt upp det i sitt rum i kollektivet där han bor. Och att han vistats i det under hela den period som han jobbade med filmen. Så han var helt slut efteråt, haha.

Ikons har ibland sorterats in i den våg av svenska rockband under 00-talet som varit influerade av och stått för en moderniserad form av krautrock. Och visst går det att fina gemensamma stildrag i bandets repetitiva och utdragna låtar. Men Jonas Bengtsson är inte imponerad av vad som återstår av genren i dag.

Framför allt inte efter en spelning i Stockholm där man var förband till de tyska experimentrocklegenderna Faust.

– Det kändes lite häftigt på förhand eftersom de är något av hjältar. Men när vi kom dit så var det som att de hade tappat konceptet lite. Deras scen såg ut som en byggarbetsplats med en massa föremål, lite som en cirkus, och det framstod bara som konstigt, säger han och utvecklar.

– Jag tycker inte det finns någon krautrock att tala om i dag, det var en intressant stil som skilde sig från den engelska och amerikanska scenen under 1970-talet. Men för mig är det ingen tydlig referens, det är snarare ett förhållningssätt när man skapar musik.

Desto större inspiration är Jason Spaceman i Spiritualized. Den engelska gospel- och gitarrväggsmästaren har ingått i Jonas musikvärld länge. Och i november 2008 fick han äntligen chansen att träffa Jason personligen då Ikons följde med Spiritualized på deras Sverigeturné.

– Det var tre surrealistiska dagar. Han var väldigt tillbakadragen och drack juice och grönt te, men han och bandet gillade oss.

– Han har ett så ofantligt djup i det han skapar. Många av de banden som har hållit på lika länge som han lyckas inte ta musiken till en ny nivå, men det har han verkligen gjort.

Fortsätter Ikons lika målmedvetet som hittills, har de alla förutsättningar att också nå dit.

Ikons bildades, i sin nuvarande form, för två år sedan av Jonas Bengtsson och keyboardisten Torbjörn Johansson.

Den självbetitlade debuten släpptes den 13 januari på Service, som även gett ut ”Guns”.

Pistol Discos remix på ”Guns” finns här.