Googoosh
Artikel Innan den iranska revolutionen var hon en av Mellanösterns modernaste artister. Men Googoosh lät sig inte tystas av förbuden. I dag står hon fortfarande för en frigörande kultur och ett vemod som har en mer allmängiltig grund än vad man kan tro.”Do whatever is best for you. You are always part of our life and the way we live. You are always with us. We just missed you a lot.”
Fanmail från signaturen ”David” till Googoosh.
”My mournful story has remained the same as it was before. It’s the mournful story of someone with a tired heart.”
Googoosh.
New York, juli 2009. En tre dagar lång hungerstrejk har inletts framför FN:s högkvarter till stöd för de demonstranter som gripits under protesterna mot president Mahmoud Ahmadinejad i Iran.
Iranska filmstjärnor, kändisar, författare och professorer har samlats framför en banderoll med namnen på de 600 personer som fängslats. En av deltagarna är Googoosh. I tonade solglasögon framför hon ett tal där hon uttrycker sin vilja att vara en röst åt ”de sorgsna mödrar som förlorat sina kära i fredliga demonstrationer”.
Man skulle kunna tro att Googoosh – en artist som är djupt förankrad i det iranska folkets medvetande och som i dag lever i exil i USA – är van vid att visa sitt stöd för demokrati och rättvisa. Men mötet i New York är hennes första offentliga politiska utspel. Hon har aldrig gjort sig känd för att blanda in åsikter i sin musik eller mana till kamp.
För det iranska folket är hon ingen protestsångare. Hon är en ikon att samlas kring och känna sitt ursprung i. En artist som ”hellre skriver en sång för att hjälpa demokratirörelsen än håller tal”, som en av kommentarerna lyder i anslutning till ett Youtubeklipp från manifestationen.
Googoosh är också en väg till vemod och melankoli. När jag lyssnar på henne träffar hennes röst mig på samma sätt som Lhasa de Selas eller Roky Ericksons stämmor. En röst som formats av personliga törnar och sökande och vars hjärta är lika livserfaret som tungt. Men Googoosh är också en väg till det gränsöverskridande och djärva. Under 60- och 70-talet var hon en popmusikdiva som stod för något nytt och frigörande i skarven mellan öst och väst. En artist som utövade inflytande genom musik, mode, film och ett ständigt återskapande av sig själv.
Intresset för popmusiken från Iran har, som ett resultat av återutgivningskulturens utbredning, blivit allt starkare på senare år. Finders Keepers samling ”Pomegranates”, Kevin Pearces ”Sketches of Iran Volume 1: Googoosh” och Raks Discos ”Raks Raks Raks – 27 Golden Garage Psych Nuggets” är bara några av de nedslag som gjorts i den persiska musiken från 60- och 70-talet.
Gemensamt för dessa samlingar är att de alla lyfter fram artister som föddes i en tid av politisk turbulens, där strävan efter frihet och modernisering mötte ekonomiskt inflytande från väst. En period då den framväxande medelklassen i Iran ville bli en del av den större världen.
Musiken under denna tid speglar samhällsutvecklingen; den har drag av traditionell folk och klassisk musik, men hämtar influenser från funk, surf, rock, psykedelia, latinska stilar och västerländska hits som ibland tolkades på originalspråket.
En kultur som vibrerade av korsbefruktning och kreativitet i en period då möjligheterna kunde skönjas vi horisonten.
Googoosh personifierar mycket av detta. Samtidigt är hon en klassisk artist vars liv tidigt formades av att stå på en scen.
Googoosh växte upp i 50-talets Iran. Redan som 2-åring uppträdde hon med sin pappa som jobbade som akrobatartist och satte upp enkla kabaretföreställningar i Teherans fattigare delar. Föräldrarna, som båda kom från Azerbadjan, var frånskilda tidigt och Googoosh spenderade merparten av tiden med sin pappa.
När hon en dag gick upp på scenen själv och började imitera kända iranska sångare, blev ägaren på klubben så imponerad att han övertalade pappan att hans dotter skulle sjunga. Snart blev Googoosh huvudförsörjaren i familjen.
Under 60-talet utvecklades hon till en artist på egna ben. Hennes känsla för att efterlikna och ta upp influenser utifrån satt i hennes natur.
Hon lärde sig olika danser (flamenco, charleston och traditionella danser), växlade mellan klädstilar och frisyrer – hennes version av den korta Twiggyfrisyren är en av de mer omtalade – och hade inga problem att anta olika skepnader utan att förlora sin egenart. Hon var sig själv genom att vara en hybrid.
När intrycken från väst, i form av amerikanska tv-program och tidningsmagasin, mötte tendenserna av modernisering, uppstod ett kreativt spänningsfält. I detta fann Googoosh en naturlig plats. Hon sjöng på persiska (farsi), turkiska, franska och engelska. Hon var starkt influerad av europeisk musik och blandade iransk folkmusik och stilar från andra delar av Mellanöstern med italiensk pop, franska kärleksballader, bossa och funk. Inte sällan i en orkestrerad inramning där den djupa och omfångsrika rösten fångade ett allvar i en sentimental ljudbild, färgad av texter om kärlekssorg och relationer.
Hon tog sig an rock- och popmusiken från USA och Storbritannien. Främst i covers av låtar som Otis Reddings ”Respect” och vokalgruppen Honey Coneys soulhit ”Want ads” som gjordes med ett närmast identiskt engelskt uttal. Men även i en av Googoosh kändaste sånger, ”Talagh”, där basen och melodin är direkt lånad från öppningsspåret i ”Jesus Christ Superstar”.
Med sina sånger på franska och italienska fick hon även ett genomslag i utlandet. 1971 vann hon en guldskiva på Midemfestivalen i Cannes 1971 (i konkurrens med bland andra Elton John och Ike & Tina Turner) och två år senare rönte hon framgångar på San Remofestivalen i Italien.
Parallellt med musiken var Googoosh också en anlitad skådespelerska som hade flera roller i en rad filmer i den framväxande filmindustrin i Iran.
Allt detta tilltalade den generation av iranier som närde kosmopolitiska drömmar. För dem var Googoosh en spännande och progressiv kraft som visade att det gick att plocka delar från både den iranska kulturen och väst, och konstruera en egen livsstil. Hennes utstrålning och modemedvetenhet representerade också ett nytt kvinnoideal; klädstilarna och frisyrerna signalerade en frigjordhet och tolerans inför att få klä sig och se ut som man ville.
Detta förmedlade hon även i sina texter som uttryckte kvinnlig längtan och åtrå på ett sätt som var både vågat och sofistikerat, men som inte väckte anstöt hos regimen. Snarare tvärtom. Shahen, kung Mohammad Reza Pahlavi, styrde Iran enväldigt och hade förkastat den religiösa lagstiftningen till förmån för lagar efter västerländsk modell. Som en följd av det hade han förbjudit islamisk klädsel såsom ansiktsplagget hijab. Googoosh öppna, visuella framtoning kom därför att passa väl in i denna hållning.
Snart fick hon också en viss status inom aristokratin och blev bjuden på fester hos den högre societeten.
Men om relationen mellan Googoosh och kungahuset inte var problematisk, så pyrde missnöjet bland folket. Bakom regimens moderniseringsförsök var korruptionen, extravaganserna och maktmissbruket utbrett. Därtill sågs shahen av många som USAs marionett, eftersom CIA tillsammans med den brittiska säkerhetstjänsten hjälpt honom att störta den demokratiskt valda premiärministern Mohammad Mosaddegh i en iscensatt statskupp 1953 (för att behålla sin kontroll över iranska oljefält).
Mot slutet av 70-talet hade de flesta samhällsgrupper – studenter, icke-religiösa socialister, liberaler och islamister – blivit hans motståndare, inklusive den medelklass som en gång stöttat honom.
Och 1979 resulterade det i det oundvikliga: Den iranska revolutionen.
Shahen störtades i en folkligt förankrad kamp där viljorna som verkade för förändring var många. Till slut fick de religiösa krafterna initiativet och Iran blev en islamisk republik med Ayatollah Ruhollah Khomeini som ledare.
Det som från början var ett brett uppror mot en enväldig monarki omvandlades på kort tid till ett förtryckande islamistiskt styre med ett prästerskap vid makten.
Första steget blev att sätta punkt för populärkulturen och därmed också för popmusiken. Khomeinis män slet ut kassetter ur folks bilar och förföljde de som lyssnade på eller visade intresse för popmusik. Kvinnliga artister bannlystes att uppträda offentligt.
Och Googoosh, som vid tiden för revolutionen stod på toppen av sin popularitet, berövades allt på bara några månader.
Men istället för att fly landet, som många av sina kollegor, valde hon att stanna kvar. Hon drog sig tillbaka i sin lägenhet i Teheran, utan musik. Och förblev tyst för en lång tid.
Vår bakgrund, kultur och historia är saker vi ofta tar förgivna. Men för många iranier var de inte längre självklara efter revolutionen. De som tvingades i exil hamnade i nya, främmande kulturer. Men i deras hjärtan dröjde sig Googoosh kvar.
Efter två decennier av politisk oro och krig öppnade Iran upp sig med president Mohammad Khatami. För Googoosh innebar det att hon plötsligt fick möjlighet att resa utomlands för att uppträda.
Sommaren 2000 inledde hon en comebackturné i USA och Kanada och fick möta de landsmän och kvinnor som nu levde i väst. Efter 21 år av tystnad var gensvaret enormt. Inte bara för att många återförenades med sitt ursprung. Nu fanns även en yngre generation i publiken; Barnen till exil-iranierna som hittat till Googoosh musik via bootlegs och album i sina föräldrars skivsamlingar och som dragits till myten om den iranska divan. Turnén avslutades året därpå i Dubai i samband med det iranska nyåret.
I samband med återkomsten bestämde sig även Googoosh för att gå i exil. I dag bor hon i Los Angeles. Hon har fortsatt att ge ut skivor och har uppträtt världen över varje år sedan comebacken. Även om hon har sin kreativa och mest spännande period bakom sig är hennes ställning som kulturell symbol orubbad.
Och då den iranska regimen fortsatt att slå ned på reformvilja och förändring har hon från en position i väst, uttalat sig mer kritiskt mot kränkningar av mänskliga rättigheter. Vid det senaste besöket i Stockholm 2007 kommenterade hon i en intervju i Svenska Dagbladet det nyligen inträffade mordet på den pakistanska politikern Benazir Bhutto.
”Tyvärr är jag själv inte på den politiska scenen, men mitt mål är att jag så småningom ska kunna göra mer för kvinnorna och yttrandefriheten.”
Hon är inte politisk men som progressiv och fritänkande människa så måste hon visa sitt missnöje. Även om hon inte riktar det mot sitt hemland. I dag är den öppna identitet som hon skapade under 60- och 70-talet inte längre främmande. Den är möjlig. Och så länge åsiktsförtryck och religiösa lagar är en del av Iran kommer folkets saknad efter en kultur som man kan kalla sin egen att finnas där. I dag symboliseras den av en aldrig sinande ström av Youtubeklipp på Googoosh som iranier över hela världen lagt upp. En sorts revolution som kan fortsätta ostörd av förbud och lagar. En populärkultur som inte låter sig besegras.
I dokumentären ”Googoosh: Iran’s Daughter” från 2000 antyds att frånvaron av modern gjorde livet fyllt av vemod för Googoosh. Trösten fann hon på scenen framför en publik. Men det livet gjorde i sin tur att hon aldrig fick uppleva en riktig barndom.
Kanske finns en del av förklaringen till varför hon är så älskad just där.
Sökandet efter ro, trygghet, en plats där man kan känna sig älskad. Något bestående. Likheterna är tydliga med det iranska folkets längtan efter sin kultur och historia. Att leva långt från sitt ursprung är en sorg som är svår att greppa. Men som det finns något universellt över. Oavsett om man bor i Stockholm, Los Angeles eller Teheran.
Efter comebacken. Googoosh framför en av sina stora hits, ”Mordab”, på en konsert i Los Angeles 2003.
Googoosh riktiga namn är Faegheh Atashin.
Artistnamnet är ett vanligt pojknamn i Armenien.
Se också dokumentären ”Googoosh: Iran’s Daughter”, av Farhad Zamani, från 2000.
Googoosh gav ut 17 album innan revolutionen. Sedan comebacken har hon släppt fem skivor, den senaste årets ”Hajme Sabz”.
Wow, tack Adrian!
Johan Neij2010-12-10 11:08:02Jag har också skrivit om och postat musik med Googoosh ett par gånger och känt av hennes popularitet då dessa postningar vecka efter vecka har varit mina mest besökta i statistiken!
Mest populär har denna postning varit:
http://jonosaudio.blogspot.com/2009/03/nowruz-nostalgia-1970s-funky-iran.html
följt av den här:
http://jonosaudio.blogspot.com/2010/04/nowruz-nostalgia-pt2-more-persian-rug.html
ytterligare postning med fler videos och mp3s:
http://jonosaudio.blogspot.com/2010/09/iranian-delights-re-uploaded.html
Tack Johan! Och mkt trevliga inlägg med en del Googoosh och relaterade grejer som jag inte hört än. Tack för det och fortsätt med ditt fina arbete.
Adrian Hörnquist2010-12-11 00:00:28I love googoosh , she is my religion.
Christine2011-02-17 16:02:04an electronic device that processes and stores information. It performs operations using its central processing unit (CPU)
Youtube Par Views Kaise Badhaye2023-06-30 21:13:48I going to new york this year.
John Jonson2024-03-22 11:14:41New York is the best city.
Robert2024-05-10 11:00:43I am coming to new york.
Bajrang2024-05-21 11:10:14I will wait for you.
Shiv2024-05-24 05:20:15I have good experience in NYC.
Ram2024-05-25 07:21:26Can you guide me in NYC.
Shiva2024-05-27 07:42:08I will do your help.
John2024-05-28 06:33:53Giua vo van cac trang ca cuoc truc tuyen hien nay, Rikvip luon nhan duoc nhung danh gia tich cuc tu nguoi dung. Hang ngan luot dang ky va tham gia dat cuoc moi ngay chinh la minh chung ro rang cho su uy tin va chat luong cua Rikvip.
Rikvip2024-06-26 14:17:08Go88 là Huyền Thoại game đổi thưởng Online số 1 tại Việt Nam năm 2024. Được thành lập vào 08/08/2008 tại Việt Nam, Go 88 nổi bật với Game bài đổi thưởng, Tài Xỉu online, Nổ Hũ online, Bắn Cá online,… và hơn 888 sản phẩm game đổi thưởng trực tuyến khác. https://go88gb.net/
Go882024-07-21 05:46:31QH88 là một trong những địa chỉ cá cược hàng đầu tại thị trường Việt Nam. Với sự đa dạng về sản phẩm game giải trí và dịch vụ, cũng như cam kết về sự chất lượng và minh bạch, nhà cái ngày càng thu hút sự quan tâm của cộng đồng bet thủ. Trong bài viết này, chúng ta sẽ cùng tìm hiểu về QH88 thông qua các đánh giá và nhận xét chi tiết nhất. Website : https://qh88.soccer/
QH882024-07-23 11:27:47WW88 là trang đại lý chính thức, chuyên cung cấp link đăng nhập vào nhà cái W88 chính xác nhất mà bạn không phải lo truy cập phải trang giả mạo Nói về nhà cái W88 có lẽ không dân mê bóng đá nào lại không thấy một lần các đội bóng ngoại hạng anh mặc áo do công ty này tài trợ. WW88 hiện đang tài trợ áo đấu cho CLB Burley, và cũng là nhà tài trợ chính thức của CLB này! https://ww88-vn.com/
WW882024-08-30 06:46:41Wi88 tu hao la mot trong nhung nha cai ca cuoc truc tuyen hang dau, mang den trai nghiem giai tri dinh cao voi da dang dich vu va tro choi hap dan. Tu ca cuoc the thao, song bai truc tuyen, game slots, esports, den xo so, Wi88 luon cam ket mang den cho nguoi choi moi truong choi game an toan, cong bang va minh bach. Website: https://wi88.games/
Wi882024-09-10 18:40:29https://acomics.ru/-xoilacwin" rel="nofollow">Xoilac TV ✔️ Xoi Lac TV la trang web cap nhat link xem bong da truc tiep hang ngay lon nhat Viet Nam. Chung toi cung cap dich vu tructiepbongda cac tran dau tu lon den nho – Ngoai hang Anh, Euro, World cup, V-league.
Xoilac TV 6282024-10-03 12:23:25