article-image

Anbuley: Fri dansmusik

Artikel Anbuley gör dansmusik som är uppskruvad och som stakar ut nya vägar. Med ett budskap om att människor ska uppskatta sig själva och sina egenheter. Vi mailade med henne i hemstaden Wien.

Hennes musik är spänstig och catchy, videorna hon figurerar i färgstarka och proffsiga och rösten omisskännlig och distinkt. Anbuley är tropical bass-artisten från Wien som stakar ut nya vägar för dansmusiken samtidigt som hon betonar vikten av högt tempo. Tillsammans med producenten Florian Richling, känd under namnet Tipanic, har hon gett ut ep-skivorna ”Kemo’ Yoo Keke” och ”Oleee”. Båda släppta på Seayou Records, en Wienbaserad etikett som huserar psykedeliska indieakter och poppig elektronika som Thieves Like Us och Uma, jämte Anbuleys elektroniska klubbeats.

Anbuley gör musik med ett okomplicerat budskap. Hon vill få människor att uppskatta sig själva för vilka de är, för att hitta balans i tillvaron. Framför allt i sina videor förmedlas det med små historier. Som i videon till ”Kemo’ yoo keke” där Anbuley spelar en balettdansare som dansar vid en byggarbetsplats.

– Låten, vars titel betyder ”just say yes”, handlar om att leva i en värld full av inskränkningar. Under den största delen av tiden måste du säga ja till saker även om du inte håller med om dem. Bara för att passa in och bli accepterad. Men för mig handlar livet om att bryta sig loss från begränsningarna för att kunna stå för det man tror på. Gör du inte det kommer du inte att kunna tycka om dig själv, och du kommer inte kunna älska och acceptera någon annan heller.

– Videon inleds med en balettdansare vid en byggarbetsplats. Det står för att jag är kontrollerad och säger ja till allt (balettdansörer kan vara väldigt kontrollerade, dock inte alltid). Byggarbetsplatsen representerar livet som process, som pågår. Men senare i videon bryter jag mig loss och blir mig själv.

Anbuley är född i Wien med föräldrar från Ghana. Hon växte upp med en pappa som ägde en stor vinylsamling, en mamma som dansade och ett hem fullt av ghanansk highlife, jazz och soul. Efter att i unga år bott en period i Ghana återvände Anbuley med sin familj till Wien. Men det dröjde ända till 2006 innan hon började göra egen musik.

Uttrycket är modernt och drivet. Det är dansmusik som kuduro och sydafrikansk kwaito-house kombinerat med medryckande refränger och klubbig elektronika. Allt i en produktion som är lika polerad som uppskruvad och ettrig. Anbuley skriver sina texter på engelska och översätter dem, med hjälp av sin mamma, till Ga, ett av flera språk som talas i Ghana.

– Det är svårt, eftersom jag inte pratar Ga i vanliga fall. Men jag älskar hur man uttalar ord på Ga. Och för mig så låter det mer jordnära och från min själ jämfört med engelska eller tyska, eftersom det är språket till mina rötter och mitt ursprung.

Hon arbetar nära Florian Richling, som förutom att producera har skivbolaget Big’n’Hairy med fokus på afrikansk och latinamerikansk basmusik.

– Jag älskar att arbeta med honom, eftersom jag är ett stort fan av hans produktioner och musik. Han gör att jag kan vara mig själv, Anbuley, i vårt arbete och försöker inte ändra på mig. Det är väldigt viktigt för att uppnå ett rent och bra resultat.

Tropical bass-musiken har ruskat om klubbkulturen och har med sin kreativitet och mångfald av uttryck utvecklat dansmusiken och gett den nya former.

– Det är ännu en genre, underbart! Det är olika världar som förenas. Men för mig handlar det inte så mycket om en genre utan mer om artisten och energin. Om artisten är på riktigt och uttrycker sin själ så är musiken oftast fantastisk, oavsett genre.


Anbuley väljer fem låtar

Anbuley arbetar på ett debutalbum som planeras att släppas i mitten av 2013.
Lyssna på henne på Soundcloud och Bandcamp.
Följ henne på Facebook.