Action Bronson
Artikel Kanye Wests nära förhållande till popmusik geniförklaras ofta av rockskribenter. Men när artister förnyar hiphopen med mer klassiska grepp går det ofta obemärkt förbi. Tobias Lindquist vill se ett mer öppet förhållningssätt och lyfter fram Queensproducenten Action Bronson.All stor konst och litteratur har sedan urminnes tider balanserat mellan fantasi och realism. Vissa har velat uppnå en förhöjd känsla av verklighet medan andra har velat drömma så fritt som möjligt. För vissa poeter har det varit en dygd att sätta ord på grå tristess för att knyta an till människors vardag. För exempelvis många discoproducenter var målet att ta sina lyssnare så långt bort från just dessa vardagsbekymmer som möjligt.
Hiphop är såklart inte annorlunda. Frasen ”keep it real” har med tiden blivit så urvattnad att ingen längre riktigt kan sätta fingret på vad den betyder. Att tala ärligt om sina egna erfarenheter framhölls redan i hiphopens barndom som en dygd och en nödvändighet. Många av de stora rapauteurerna har vittnat om hur deras texter varit en sorts säkerhetsventil (för att citera Latin Kings). Samtidigt vet vi att många andra fantiserar lika fritt som en manusförfattare i Hollywood.
Det är min bestämda åsikt att båda sidorna av myntet behövs och alltid kommer att finnas inom kulturen. Ofta samexisterar de också inom ett och samma konstnärsskap. Tänk exempelvis på MF Doom eller Kool Keith som ofta framställer sig som superhjältar eller rymdvarelser, men samtidigt förmedlar en känsla av vardag och ärlighet som många av deras fans känner mycket starkare än topplisteartisternas texter.
Men som alla vet blev även ”keepin’ it real” i sinom tid en pose eller en mask att bära. De flesta rappare som hasplat ur sig den frasen de senaste femton åren verkar inte ha pratat om ärlighet eller vardag. I stället har realness mätts i antalet vapenreferenser i texterna och kokainhalten i tematiken. På så sätt har vi hamnat i en situation där termen ”reality rap” ofta beskriver några av de artister som är allra minst verklighetsförankrade.
Det är här någonstans Action Bronson kommer in. Ingen hiphoplyssnare kan påstå attt Action Bronson inte håller det äkta. Ingen kan säga att hans rim och beats inte är personliga, ärliga och jordnära. Men antalet vapenreferenser är relativt lågt i Bronsons musik. Han referar oftare till saker som matlagning och sitt lokala deli. Därmed inte sagt att hans texter saknar brutalitet, drogreferenser eller plump, kvinnoförnedrande “humor”. Men även de mest frånstötande delarna framträder på något sätt organiskt som en del av livet han skildrar, men också som delar i ett galet, halsbrytande stream of consciousness.
Visst suckar man tungt över den pubertala tonen kring vissa ämnen, men det är väldigt svårt att få det till att det inte är Bronsons egna personliga tankar som förmedlas. Det är absolut ingenting som påtvingats honom av något skivbolag. På youtube finns ett antal videor där han visar sina kunskaper som kock och lagar tonfisk och “The Bronson Burger” med samma personliga tilltal. Sina raptexter skriver han också utifrån vissa råvaror, som han kombinerar med kockens känsla för kryddning och variation.
Vi befinner oss nu, tidigt 2011, i en tid då en viss typ av så kallad ”originalitet” drar åt sig 99% av den lilla uppmärksamhet som musikjournalister i Sverige orkar ägna åt hiphop. Tyvärr handlar det oftast inte om hiphopens innovatörer, utan mer om gimmicks, billiga trick och mer eller mindre framgångsrika 50/50-blandningar av hiphop och till exempel pop eller electronica. Det ska fan vara en person som förnyar just hiphopen med hjälp av dess egna medel 2011.
Lena Andersson skrev en intressant artikel i Dagens Nyheter kring nyår där hon sågade idén med litterära priser och årslistor. Huvudpoängen var att konst inte är idrott och därför inte bör förminskas till en tävling. Men ett litet sidoresonemang fångade min uppmärksamhet. Hon skriver att de som delar ut priser och gör årsbästalistor så ofta får ”fel” därför att de listar sådant som de känner igen som nyskapande. Smaka på den meningen och sätt den i relation till hiphop.
En recensent behöver inte ha lyssnat på hiphop särskilt länge eller finkalibrerat sitt sinne för genrens konstnärliga finesser för att omedelbart höra att Kanye West eller Nicki Minaj är ”originella”. Det ljud som omedelbart träffar örat låter nämligen annorlunda än man är van vid. (Eller kanske egentligen exakt som det vi är vana vid just nu, men diametralt motsatt den ”klassiska” hiphopen). Det känns igen som nyskapande.
Därmed förpassas tyvärr ofta alla de innovatörer inom genren hiphop som inte målar med så bred pensel till marginalen. Förra året släppte till exempel Roc Marciano ett album som de flesta inom hiphopvärlden blev helt begeistrade i. Det var personligt, ovanligt och lät inte riktigt som någon annan musik. Men eftersom det inte var en blandning av hiphop och pop, eller hiphop och electronica eller hade något annat som omedelbart utmärkte det som ”nyskapande” för den slarvige lyssnaren hyllades skivan i princip enbart internt inom hiphopkulturen och på insnöade sajter som Unkut.com
Den genomsnittliga svenske rockrecensenten som lyssnar på Roc Marcianos ”Marcberg” eller Action Bronsons nya mixtape ”Bon Apetit…Bitch!” hör: trummor, bas, jazziga samplingar samt muttrande om vardagsliv och/eller gatukredd. Och när de ingredienserna väl finns där görs inga som helst kvalitetsdistinktioner. Det avfärdas omedelbart som yesterday’s news. “Gjorde vi inte den här resan med Nas ’94?”
På så sätt får dessa konstnärer fortsätta att framleva sina karriärer långt från strålkastarljuset. Det strålkastarljuset riktas så starkt mot de skickliga mediamanipulatörer som, med uppbackning av storbolagens ofattbara publicitetsmaskiner, kan få det att framstå som galet genialt och nyskapande att göra en poplåt med lite rap på.
Samtidigt kan samma recensenter vara oerhört nyanserade och fascinerade av Håkan Hellströms trehundrade album inom ungefär samma idiom. Inom välbekanta genrer som företrädesvis utövas av vita män med gitarrer, krävs inte detta övermått av ”originalitet” och nya soundscapes en gång i kvartalet. Där tar man sig tid att lyssna med utgångspunkt i en undran om ”jaha, vad har just denne indieman på hjärtat den här gången?”.
Jag önskar att fler recensenter kunde närma sig hiphop (eller ”traditionell hiphop”) med samma välvilligt öppna sinnelag. När hiphop recenseras av folk som inte älskar hiphop är det klart att det blir ett adelsmärke att göra hiphop som inte låter som hiphop.
Just därför känns det livsnödvändigt att skriva om hjältarna från Bronx, Brooklyns, Queens och Long Islands gathörn. De som ignoreras idag och som bland finsmakare kommer att vara legendariska och vördade namn inom 20-30 år. De som har oturen att ”bara” vara ofattbart duktiga på att göra sin egen typ av ”vanlig” hiphop med ett personligt tilltal och konstnärlig virtuositet. Just därför är min första plikt 2011 att tipsa om den galne kocken från Queens, Action Bronson.
Tack! Jättebra text. Ska genast kolla upp Roc Marciano.
A2011-02-02 00:39:12Hej A! Tack så mkt. Bästa låttipsen med Marciano: Snow, Scarace Ni**a, Thug's Prayer och The Prophecy. Även hans gamla grupp the UN m låtar som Ain't No Thang, What They Want, Avenues och Cake (den sista från Pete Rocks LP PeteStrumentals). Och så förstås Pop-instrumentalen som ligger ovan.
Tobias2011-02-02 15:47:42Tack så sjukt mycket för tipset om Action Bronson! Han borde höjas till skyarna av alla som har någon form av relation till hiphop!
Max2011-02-02 16:10:00Max: Tack och varsågod! Album kommer februari/mars nån gång. Det ska heta Dr. Lecter. Hoppas han kan få med åtminstone lite av den innovation, mångsidighet och kreativitet han uppvisat hittils på albume!
Tobias2011-02-02 17:45:44Bra text och mycket att tänka på... men du är sen :P
Brytburken2011-02-02 19:48:23http://brytburken.wordpress.com/2010/08/24/action-bronson-imported-goods/
http://brytburken.wordpress.com/2010/09/30/action-bronsons-new-york/
Action Bronson har lite tråkiga loops ibland men han har något som många nya från New York saknar helt jävla desperat: "star quality".
Ser fram emot "Dr. Lecter" och hans nya matlagningsprogram. Frittatan i teasern ser extremt high life ut i alla fall.
http://putmeinyourmouf.tumblr.com/
men seriöst tycker det finns ganska gott om artister som gör nyskapande OCH bra musik, mer än på länge faktiskt: Main Attrakionz, Lil B, Odd Future, Danny Brown, Gucci Mane, Waka Flocka, The Jacka, J-Stalin, Young Gully....... och här i Sverige: Stockholmssyndromet, Balkan Brigaden, Stockholm Inkasso...
Brytburken2011-02-02 20:04:09... även fall det känns viktigt att stöda traditionalisterna, som du säger...
apropå det så var A.G. - Everythings Berri från förra året både nyskapande - i textämnen och beats - och så traditionellt sinnad som bara nån från Bronx kan vara.........
OK känns som ja spammar nästan men det här citatet sammanfattar den här diskussionen mkt bra:
Brytburken2011-02-02 20:56:12"Does traveling to different cities open your ears to different sounds?
To be honest – no. I like what I like, so nobodies really changing my mind. I’m stubborn as it, I’m doin’ what I want to do. My shit is my shit. If you listen to my album – who else got that? You can’t get that from nobody but me! That’s my shit and I’m stayin’ on my shit. I’ll fuck with other people on collaborations, but my music? I’m at a point right now, I want to hone it and get better and better at it. I don’t want to start rapping over techno beats and be like, ‘Oh yeah, I’m experimenting’ Fuck experimenting, man! Do what you do and get better at what you do.
Exactly. No one’s perfected rap yet.
It’s a constant learning experience. People say, ‘I don’t wanna do that, I did that in the past’. Well, you could do it – do it better!"
http://www.unkut.com/2010/05/roc-marciano-the-unkut-interview-volume-2/
brytburken: Jag varken gillar Wacka Flocka Flame och Gucci Mane eller tycker att de har så särskilt mycket med hiphop att göra.
Tobias2011-02-02 20:59:34Jag försöker dock inte säga att lättlyssnad popmusik med hiphopinfluenser bör förbjudas eller sågas per automatik. Men för mig blir det parodiskt när Wacka Flocka Flame (glömda inom två år?) i svenska medier i princip framställs som framtiden, "nyskapande" och får mer uppmärksamhet än t.ex. Roc Marciano och Action Bronson. För mig tyder det på att många inte begriper sig på/intresserar sig för hiphop, alltså i betydelsen beats, breaks, samplingar, rhymes och flow utan ständigt vill ha hiphop som är NÅT ANNAT än hiphop liksom.
Det blir som om man skulle skriva om house och endast nämna Swedish House Mafia, eller om pop och endast nämna Brittany Spears. Kritikens uppgift är enligt mig att tipsa även om musik som itne omedelbart faller medelsvensson på läppen.
Det jag ställer emot detta är inte nödvändigtvis något "konservativt" eller nån sorts traditionalism, men jag använder begrepp som "traditionell" i texten (fast jag bara vill skriva hiphop), eftersom vissa antagligen tänker på en helt annan musikstil om jag skriver "hiphop".
Däremot vill jag slå ett slag för respekten för just hiphop och se ett slut på att alla som inte dansar och sjunger, utan lägger grymma verser över grymma beats, avfärdas som "tråkiga" eller "gammeldags" eller inte nämns alls.
Everything's Berri hade många riktigt grymma spår och lät inte heller den enligt mig "gammal" på något sätt. Innovativ hiphop, däremot inte korsning av hiphop med nåt mer publikfriande - ergo: ihjältigd i media.
brytburken: Hann svara innan du länkade citatet. Håller med om att det är mkt talande citat. Roc Marciano är inte en "experimentell" artist på det sättet att han ser nåt egenvärde i att "switch it up", börja rappa över techno-beats eller liknande. Han försöker bara göra hiphop så bra som det nånsin går, med just sin personliga stil och sitt personliga tilltal.
Tobias2011-02-02 21:02:56"You can’t get that from nobody but me!"
Precis en sån attityd som kan skapa legender och 40-åriga karriärer om du är rockgubbe, men som gör att iaf svenska kritiker avfärdar dig orättvist och i princip "ohörd" om din genre råkar vara hiphop i stället för Beatles-pop eller gubbrock.
Resonemanget är egentligen mkt enkelt. Kraftigt generaliserat nu, kritiker är förstås individer, men:
Tobias2011-02-02 21:16:25Svenska kritiker älskar Beatles, det är ett tidlöst format för de flesta. Och är det inte Beatles är det Clash eller annat band i liknande format. Alltså kan de spendera hela sina karriärer med att hylla de som gör bra musik inom detta idiom.
Svenska kritiker älskar inte "Juice Crew"-formatet på samma sätt. Alltså vill de inte höra ens de bästa inom denna genre, utan blir bara glada om de upptäcker "hiphop"-artister som har noll och intet gemensamt med Juice Crew.
"Den här hiphopskivan var skitbra, den lät inte alls som hiphop!" Ett fullt tänkbart citat. "Den här popskivan var asbra, för den lät inte alls som pop!" Ett citat som inte alls känns lika troligt.
Alltså: olika respekt för olika genrer och inte konstigt att man missar AGs senaste och lägger allt krut på att hylla popmusik m hiphopinfluenser.
Mycket bra skrivet, har faktiskt förvånats över hur lite det skrivits om mer "traditionell" hip-hop på sistone. Saken är ju den att det finns oerhört mycket bra, och faktiskt nyskapande hip-hop, men som fortfarande låter som just hip-hop.
Otto von Pommelhorst2011-02-05 19:25:01NY-rap kommer skina igen..... ungarna måste bara skaka av sig gubbarnas inflytande..............
Brytburken2011-03-02 15:14:13Action Bronson är bra men vad som gör rap spännande på riktigt IMHO är dudes som Clams Casino och Squadda B som gör rå rap-musik av pop-, rock- och electronica-texturer ISTÄLLET FÖR TVÄRTOM
"Jag varken gillar Wacka Flocka Flame och Gucci Mane eller tycker att de har så särskilt mycket med hiphop att göra."
Brytburken2011-03-02 15:34:09Det är inte en fråga om vad du tycker.
Jag är inget större fan heller men om man inte ser att Hard In The Paint är 2010 års Ante Up har man skygglappar.
Den där råa skiten handlar mer om VST-synthar än vinylknaster idag.
Hiphop är större än NY............. vill man kolla historia så K-Rino, UGK, Too Short, osv, osv.
Men som sagt NY skall resa sig från askorna....... de måste bara grinda lika hårt, kolla framåt, samarbeta med alla och vara lika lojala som södern och buktområdet..........
Fattade inte riktigt det där med "I STÄLLET FÖR TVÄRTOM". Menar du att Action Bronson inte gör hiphop mhja andra musikstilar? Det tycker jag att han gör...
Tobias2011-03-02 17:49:28Vad är "inte en fråga om vad jag tycker"? 2010 års "Ante Up" kan väl vara många olika låtar på många olika sätt? De där magpirrande känslorna av uppror och adrenalin man fick av Ante Up när man var 22 kan man väl få idag av en Dubstep-banger från London eller kanske av senaste Kerri Chandler-EPn. Det innebär ju inte att de är hiphop för det? Och de tinnebär inte heller att de är "bra" på något objektivt sätt även om nu jag såkar älska dem. Hela den här artikeln handlar om "vad jag tycker", jag försöker inte slå fast ngn typ av objektiv sanning.
Jag antar att Hard In The Paint är Wack Flackas hit? Isåfall har jag, utifrån min synvinkel, en huvudsaklig invändning mot att den skulle vara årets Ante Up: den är vek, lam, ofarlig, mesig. Man kan inte skrämmas med den. Ante Up var den mentala motsvarigheten till att få smaka asfalt courtesy of Billy Danze Timbs. Waka Flaka är för mig en sorts schlagerartist. Men om det inte handlar om vad någon "tycker" så är det kanske ingen idé att diskutera?
Jag har aldrig varit nåt större UGK-fan och gillat några enstaka låtar av Too $hort. När det gäller Deep Fried Funk inom hiphop är jag mer i Zulu Nation/Hit Squad-skolan. Men visst, In The Trunk är en fet låt.
Klart hiphop är större än NY. Jag argumenterar inte för att hiphop måste vara born and bred i New York. Jag gillar Schoolly D från Philly, Edo G från Boston, Unique från Jersey och alla deras moderna motsvarigheter. Jag gillar också K-Otix från Texas, PUTS från västkusten och ADL från Sverige. Det handlar egentligen inte alls om geografi.
Enda anledningen till att jag började rabbla "gathörnen" i NY däruppe i artikeln är att jag fortf upplever att hiphop som genre har mest liv där, men absolut inte enbart där. Låt oss kalla det "huvudstaden".
Och nej, jag är inte konservativ, men jag är purist när det gäller definitionen av hiphop. Vilket återigen inte betyder att jag inte gillar grime, dubstep eller gospel eller whatever. Tycker bara man försöker pressa in alltför mkt i denna låda samt att iaf svenska kritiker älskar all "hiphop" som egentligen inte passar in i genren.
Först gullades det m Swizz, sen Timbaland, sen Neptunes, sen Li'l Jon, sen Li'l Wayne och nu Kanye. Har skivor m flera av dem och diskuterar inte kvalitet egentligen. Men fenomenet: gör "hiphop" som är allt annat än hiphop - inhösta gratiscred fr svenska kritiker.
Computers have two main types of memory: primary and secondary. Primary memory, also known as RAM
Jio Phone Ka Lock Kaise Tode2023-06-30 21:24:10