article-image

Fredrik Edin: Framtiden är här

Årssammanfattning »Krisen uppstår först när det blir allt svårare att rekrytera folk som tillverkar den reklam folk inte längre betalar för att slippa.« Fredrik Edin ger en årskrönika i form av en profetia som ligger närmre än vad vi kan tro. Ljudsatt med en mix.

Egentligen skulle jag skriva ytterligare en årsbästalista. Men jag är trött på både listor och 2012. Faktum är att jag är trött på dåtiden överhuvudtaget. Så istället tänker jag berätta om vad som kommer att hända i framtiden. Det är tyvärr ingen rolig historia.

Det globala finanssystemet kollapsar till slut. Anledningen är att fler och fler företag börjar använda sig av Spotifys affärsmodell. Allt fler varor blir »gratis«. Som betalningsmedel tvingas konsumenterna istället ta del av information från olika företag. Visserligen är produkterna sämre i den spotifierade versionen, men »gratis« är som bekant alltid gott.

Till en början omfattas endast enklare konsumentprodukter, men snart även exempelvis bilar, mat, bostäder, skolor och äldrevård. En av fördelarna är att det byggs massor av nya bostäder på ett sätt vi inte skådat sedan miljonprogrammet uppfördes. De nyinflyttade måste dock dela sina bostäder med personer anställda av reklambyråer som med jämna mellanrum sjunger jinglar för diverse produkter. I särskilt exklusiva bostäder kan de så kallade probosarna uppgå till fem stycken som sjunger i skift dygnet runt.

Till slut upptäcker folk att det går utmärkt att säga upp sig från sina jobb. Eftersom allt är »gratis« behöver man heller ingen lön. Det går att hämta mat på allt från närlivsbutiker till finkrogar för den som har tid och ork att plöja igenom några timmars konsumentinformation. Nya »gratiskläder« försedda med stora logotyper finns att tillgå i de flesta klädaffärer. Bostadsfrågan är som bekant löst och all kultur, sport och underhållning spotifierades redan i mitten av 00-talet.

Till en början märks det överhuvudtaget inte att folk slutat på sina jobb. Väldigt få människor i västvärlden jobbar ju med någonting samhällsnyttigt. Krisen uppstår först när det blir allt svårare att rekrytera folk som tillverkar den reklam folk inte längre betalar för att slippa. Och produceras ingen reklam går produkterna inte längre att spotifiera. Går det inte längre att spotifiera kan de heller inte vara gratis. Är de inte gratis måste de kosta pengar, vilket vore en omöjlighet då ingen längre har någon lön att spendera.

Till sist uppfinner dock en grupp forskare på Karolinska Institutet en medicin, Spotirin, som gör att alla sinnesintryck tolkas som reklam. Eftersom detta också är det enda sättet att förstå mellanmänsklig kommunikation blir Spotirin en stor succé. Som tur är går medicinen att hämta gratis på vartenda avreglerat apotek i hela landet. Enda motprestationen som krävs är att du faktiskt använder den.

Förlåt. Jag inser nu att jag ljuger. Allt det här hände faktiskt redan 2012. Men god fortsättning ändå.

Mix: Lortsverige

 

 

1. »Truant« –  Burial
2. »Take Root (Ashley Beedle DearbornHeights Rework)« – Detroit Urban Gardening Ensemble
3. »Steinbruch (Reference Remix)« – Marko Fürstenberg
4. »Find a way« – Round Four ft Tikiman
5. »Backyard (Dapayks Club Edit)« – Dapayk & Padberg
6. »Trance me up (Skudge mix)« – Achterbahn D’Amour
7. »Kore (Marek Hemmann Mix)« – Dusty Kid
8. »Detox« – Loco Dice
9. »Every Inch (Deetron Remix)« – George FitzGerald
10. »Hurricane (Rework 2012)« – Tiefschwarz
11. »Desert Falcon« – Florian Meindl
12. »Boogie With Me« – Tanka
13. »Who Jah Bless Dub« – The Dub Mechz feat. The Ragga Twins
14. »Dread« – Kahn
15. »Late Night Blues Ft Rider Shafique« – Kahn
16. »Your Love (Pearson Sound Remix)« – Totally Enormous Extinct Dinosaurs
17. »The Road« – Biome
18. »Lie Down In Darkness (Photek Remix)« – Moby
19. »Destruction« – Youngsta
20. »The Divide« – Kryptic Minds
21. »Searching« – Distance