2012: Vuxna värden
Årssammanfattning »När jag sitter på vardagsrumsgolvet och begrundar vardagslivet sett genom Helena Kvanströms och Chris Wares ögon minns jag plötsligt någonting som Sarah Assbring sa om att åldras.« Olof Rundcrantz listar sitt vuxna år.Det händer en sen decemberkväll på mitt vardagsrumsgolv: tre enskilt starka populärkulturella influenser sammanflätas av en slump och bildar i förening årets mest minnesvärda ögonblick.
På väggen hänger ett nyinköpt inramat fotografi signerat Helena Kvarnström. Det föreställer en slags villatrappa sett ovanifrån. På höger sida, ståendes vid trappräcket på övervåningen, skymtar ett par kvinnoben iklädda vita strumpbyxor och ljusbruna ballerinaskor. Framför hennes ben greppar ett par manshänder golvets kant, med hjälp av vilka kroppen hänger raklång i utrymmet ovanför nästa trappavsats.
Med livlig fantasi påminner fotografiet om slutscenen i Ridley Scotts Blade Runner, men där två replikanter i ett regnigt apokalyptiskt Los Angeles har bytts ut mot ett gift par i ett Cheeverianskt förortshus.
Fotografiet har passande nog fått titeln »Marriage«.
På golvet nedanför fotografiet ligger tecknade kartor i affischstorlek, genomskärningsbilder och historier från ett bostadshus i Chicago utspridda. Det är Chris Wares ambitiösa box Building Stories som jag har öppnat och spritt ut, som ett litet barn på julafton.
I Chris Wares grafiskt skildrade fiktionsvärld inryms alltid en osminkad knappologisk realism. Medan succéboken Jimmy Corrigan: The Smartest Kid on Earth från 2000 betraktade världen från ett barns perspektiv, får vi i Building Stories följa vuxna hyresgästers vardagsliv sett ur en ensam namnlös kvinnas ögon.
Det är som att läsa vardagsberättelser om grannarna i huset mittemot. Som Alfred Hitchcocks Fönstret mot gården, fast där James Stewarts karaktär J.B »Jeff«Jeffries (för övrigt ett av filmvärldens märkligaste namn) är en serietecknare med intresse för livets futtigheter istället för en spänningssökande yrkesfotograf.
Den tredje influensen, som i kväll utgör ljudspåret till ovanstående ting, är årets bästa svenska poplåt: El Perro Del Mars »Walk On By«. Men det är inte så mycket musiken som minnet från en intervju jag gjorde med Sarah Assbring tidigare i vintras som framkallar det starkaste intrycket.
För när jag sitter på vardagsrumsgolvet och begrundar vardagslivet sett genom Helena Kvanströms och Chris Wares ögon minns jag plötsligt någonting som Sarah Assbring sa om att åldras. Att det handlar om att se livet med nyktra ögon och ändå upptäcka allt det fantastiska, och att »det finns någonting väldigt stort i att komma till den insikten«.
I stunden famlade jag efter förståelse – vadå se livet med nyktra ögon? – men nu förstår jag. Min outsinliga och obevekliga fascination för den blottlagda vuxenvärldens verklighetsskildring – som ända sedan tonåren har kanaliserats genom bland annat Claude Sautets filmer, Edward Hoppers tavlor, Alice Munros noveller, Nora Ephrons manuskript och, ja, Ingmar Bergmans Scener ur ett äktenskap – handlar varken om rädslan för resignation eller triumfen att det handlar om någon annan än mig själv och därför går att betrakta på tryggt avstånd, utan om längtan att en dag själv kunna ta steget in i bilden.
I kväll tar jag just det där steget – på rakt motsatt sätt hur Jeff Daniels karaktär Tom Baxter klev ut ur bilden i Woody Allens film Kairos Röda Ros. Följande axplock av starka intryck från 2012 tar jag med mig till andra sidan. So long kids!
Årets dansalbum: Tin Man – Neo Neo Acid
Årets soulballad: Tim Maia – »I Don’t Care«
Årets mixtape: Joey BadA$$ – 1999
Årets skivetikett: L.I.E.S.
Årets dansgolv: Brenmar på Under Bron, Stockholm.
Årets coverlåt: »Baby«
Årets finaste (och förmodligen kortaste) roman: Denis Johnson – Train Dreams
Årets blogg: Pinchy And Friends
Årets gulligaste musikupptäckt: Fantastic Something – »If She Doesn’t Smile«
Årets edit: Janet Jackson – »If (kaytranada remix)»
Årets TV: Girls
Årets konsert: Actress på Village Underground, London
Årets förfest: I:Cube – »M« Megamix
Årets återutgivning: Spike – Orange Cloud Nine
Årets regissör: Gabriela Pichler
Årets tyska poplåt: Gudrun Gut – »Garten«
Årets innovation: Terre Thaemlitz – Soulnessless
Årets samtal: Lydia Davis och Daniel Sjölin på Kulturhuset i Stockholm den 20 september
Årets artistsamarbete: Dean Blunt & Inga Copeland
Årets midnattsjazz: The Greg Foat Group – »For A Breath I Tarry«
Årets domedagsalbum: Raime – Quarter Turns over A Living Line
http://www.youtube.com/watch?v=xUia31KG7BM
Very good this post expanded my culture i was having second thoughts about this i wanted to follow you on social media, how do i do it?.
Strela2022-05-27 14:08:16How cool your site, i loved it, come visit my site too, friend:
https://strelato.com
I became a fan, i want more texts like this one yeah, they're things in life is this really true? very good this article.
Strela2022-05-27 14:12:19How cool your site, i loved it, come visit my site too, friend:
https://strelato.com
I wanted to follow you on social media, how do i do it? inspiring! very good this site finally found a good post on this subject, thanks.
Strela2022-05-30 13:36:20https://strelato.com
Very cool! i liked the high level of writing is visible congratulations on the text.
Strela2022-05-31 17:15:39https://strelato.com
The content of this blog is fascinating removed all my doubts the other day i was thinking exactly about this this subject is very interesting.
Strela2022-06-03 01:25:28https://strelato.com
I started reading your blog daily blog wonder very cool! expanded my culture.
Strela2022-06-05 13:33:01https://strelato.com
I never get tired of reading your posts it's so nice to read your posts. i wish i knew how to write like that congratulations, you can see that the subject has been deepened.
Strela2022-06-08 19:09:40https://strelato.com
The content of this blog is fascinating my thing, i liked it i'm from Brazil, but i translated the text and loved it congratulations, you can see that the subject has been deepened.
Strela2022-06-18 06:57:50https://strelato.com